Land Ro­ver kon­cept­model skærer 30 procent af brænd­stoffor­bru­get.

Land Rover’s LRX konceptmodel, som netop har haft ver­denspre­miere på den internationale bilud­stilling i Detroit og bliver vist på Geneve udstillingen i marts, er udtryk for mær­kets frem­tids­visio­ner på en ræk­ke om­råder. Ikke mindst det miljø- og klimamæs­sige, hvor LRX går foran og introducerer ny og banebrydende tek­nologi, der reducerer brændstofforbruget med 30 procent i for­hold til sammen­lignelige mær­ker.

”Hemmeligheden” bag det markant mindre brændstofforbrug - og en CO2 emission på kun 120 g/km - er en højeffektiv 2,0 liters turbodie­sel­motor, der kan køre på biodisel, og et integreret eldrev på bag­akslen (ERAD), som tager over ved lave hastigheder.

Endvidere medvirker bilens kompakte størrelse, lave vægt og aero­dynamiske design til at nedbringe forbruget.

Land Rovers hybridteknologi er enestående og anderledes end kon­kurrenternes, idet den indbefatter en klassisk Land Rover kernevær­di - det permanente firehjulstræk.

Når eldrevet er koblet til, vil LRX således fortsat have træk på alle fire hjul, og offroad egenskaberne vil endda være forbedrede i forhold til kørsel med dieselmotoren. Det er med andre ord lykkedes Land Ro­ver at styrke mærkeidentiteten gennem indsatsen mod klimafor­an­dringerne.

Offroad leverer ERAD (Integra­ted Electric Rear Axel Drive) alene ek­stra moment, når der er behov for det, og da det højeste drejnings­moment er til stede lige fra start, giver denne løsning forbedret kon­trol og større træk­kraft på glatte overflader og ved bugsering.  

På vejen trækker ERAD LRX op til en hastighed på 32 km/t. ISG (Inte­grated Starter-Generator) starter dieselmotoren, som imidlertid først tager helt over, når den har nået sit mest effektive driftsniveau. Ar­bejdsdelingen mellem de to motorer medvirker også til at spare brænd­stof og minimere CO2 udledningen.

ISG sørger endvidere for at slukke dieselmotoren, når bilen holder stille i trafik-ken - og starte den hurtigt igen.

Det elektriske system bruger et højeffektivt lithium-ion batteri, som er uafhængigt af bilens almindelige 12 volts batteri.        

Terrain Response System med ”Eco-mode.”

Ligesom den nye energibesparende teknologi har styrket firehjuls­træk­ket, er klimabevidstheden resulteret i en udvikling af en anden Land Rover specialitet, det højt roste og patenterede Terrain Re­spon­se System. I LRX versionen har systemet således fået en femte ”Eco-mode”, som  opti­merer alle bilens systemer til optimal brænd­stoføkonomi primært ved kørsel på vej.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Ketners hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.