Volvo C30Volvo's skandina­viske arv og pionerarbejde danner baggrund for verdens sikreste vin­ter-køre­egen­skaber.

Kunderne skal kunne stole på Volvo overalt - uanset vejr- og vej­for­hold. Derfor testes Volvo's biler under de mest ek­stre­me for­hold, vo­res planet kan byde på. I Ari­zona's glohede ørken og i den bi­den­de kulde i de arkti­ske egne.
"Vores biler skal kunne modstå udendørstemperaturer mellem minus 40 og plus 60 grader celsius. Det har allerede længe været et krav og er en naturlig følge af vores tradition for sikkerhed. Vores mål er at skabe den bedst mulige funktion under alle klimatiske forhold," siger Jan Inge Elias­son, chef for Volvo Cars' afdeling for  Complete Vehicles Testing.

Skrappe krav til hele bilen
Disse krav gælder hele bilen ned i den allermindste detalje. En Volvo består af omkring 40 hovedsystemer såsom motor, klimaanlæg, sæ­der osv. Disse er opdelt  i 400 undersystemer, såsom startmotor, ventilator, sædevarme og lignende. Og disse igen består af cirka 3.000 komponenter – som er alt fra sensorer til opvarmningskreds­løb.
Volvo C70Systemer og kom­po­nenter skal sam­men sikre tusind­vis af for­skellige funktioner. F.eks. at sæderne kan køres frem og tilbage, at ventila­toren kører med den rigtige styr­ke, at forrude­viskerne bevæger sig i de ind­stillede inter­val­ler osv.
Foruden disse basale funktioner er der også mange andre krav, bilen skal kunne leve op til. Og det er her, at udendørstemperaturen kom­mer ind i billedet. Et krav kan måske være: "Når man starter ved mi­nus 20 grader, må det ikke vare mere end et bestemt antal minut­ter, før forruden er afiset", eller: "Når man kører ved minus 15 grader, skal der være en særligt specificeret forskel i temperaturen mellem hoved og fødder."
"Ekstremt vinterklima er nok den hårdeste test, man kan udsætte en bil for. Belastningen af motor, styretøj, klimaanlæg og andre syste­mer er enorm. Så vidt jeg ved, er vi de eneste, der udfører vores af­prøvninger ned til minus 40 grader. Det skyldes selvfølgelig vores skandinaviske arv. Men også at vi og vores kunder stiller ekstra krav til en Volvo, fordi vi kommer fra Sverige," forklarer Jan Inge Eliasson.

Altid på kundens præmisser
Volvo S40Volvo Cars begynd­te at vinterteste biler i Lap­land i Sverige i 1960'er­ne – længe før an­dre bilproducenter. I dag har virksomheden et mo­derne anlæg lige uden for Kiruna. Der og i de nærmeste omgi­velser gennemgår alle Volvo's bilmodeller en række krævende tests.
Sæ­so­nen for vinter­tests strækker sig fra december til april. I denne periode køres der 200.000 kilometer på testbane og offentlig vej - det samme som fem gange jorden rundt.
Prøverne udføres i et samarbejde mellem Volvo's testingeniører og lokale testkørere. Både mandlige og kvindelige testkørere deltager, og de har forskellig alder og køreerfaring. Deres opgave er at iden­tificere og rapportere om de fejl, de opdager – før kunderne gør.
"Alle prøver sker under forhold, der er så lig kundernes hverdag som muligt. Og selv om de fleste Volvo-kunder aldrig kommer i kontakt med disse ekstreme vejrforhold, skal bilen være i stand til at klare den måske eneste dag om året, hvor sneen dækker det hele," siger Jan Inge Eliasson. 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Sikkerheden ligger i helhedssynet
Hele testperioden følger et omhyggeligt tilrettelagt program. Og hvis naturen ikke kan levere forhold, der er skrappe nok, bliver kølecon­tai­nere taget i brug til at løse opgaven. Bilen kan parkeres i sådan container natten over ved minus 30 grader. Næste morgen tvinges dørene op, og motoren koldstartes – og den skal være klar til da­gens testarbejde.
"Den store udfordring ligger i at få alle systemer til at fungere fejlfrit sammen. Kulde hæmmer låsesystemer og forskellige displays. Sne trænger ind i og blokerer filtre. Is dækker ruder og lygter. Alt dette og meget mere skal bearbejdes for at imødekomme de skrappe krav, der stilles – ikke mindst af hensyn til sikkerheden," fortsætter Jan In­ge Eliasson.
Sikkerhedsrelateret arbejde i sne og kulde sker på forskellige ni­veau­er. Bilen skal garantere et førermiljø og et interiørklima, der holder føreren frisk og årvågen i lange perioder. Udsynet skal sikres. Det samme gælder evnen til at styre og bremse. Og dertil kommer, at fireshjulstræk og sikkerhedssystemer, der træder til i kritiske situa­tioner, skal fungere med præcis samme grad af præcision som under mere normale forhold.

Intet kan erstatte virkeligheden
Vintertest sker sent i et produkts testcyklus. Man anvender forserie biler, der ser ud som og fungerer præcis som den endelige produk­tionsmodel. Men testprocessen starter rent faktisk længe før. Først ved hjælp af computersimuleringer, senere i laboratoriet: F.eks. kan man i Volvo's vindtunneller skabe samme forhold indendørs, som hersker under en kraftig snestorm.
"Fordelene ved laboratoriet er, at de tests, der udføres, er forud­si­gelige og kan gentages. Men der er også en risiko. Normalt siger vi, at en vindtunnel afslører de svar, vi leder efter. Ude på vejene finder vi imidlertid svarene på de spørgsmål, vi aldrig har tænkt på at stille," siger Thomas Persson, chef for Technology & Systems Engineering for Climate Systems.
Et eksempel er den hajfinne-formede antenne på den nye Volvo S80. Her afslørede de gennemførte vintertests, at der blev dannet en strøm af sne og is i dens kølvand på bagruden. Årsagen var den kon­stante luftstrøm, som antennen skabte, og som varmeele­men­terne i bagruden ikke var i stand til at holde nede.
"Det opdagede vi ikke i laboratorieprøverne. Kun virkelige køresitua­tioner og vejrforhold afslører detaljer af den art," forklarer Thomas Persson.
Som et resultat heraf bliver bagrudenvarmeren nu slået til automa­tisk, når vejret er koldt i stedet for, at føreren skal aktivere den ma­nuelt som tidligere. "Præcis som i tilfældet med antennen, lægger kun­derne ikke mærke til de fleste af de ændringer, vi foretager. Og sådan det skal være. For os kommer belønningen senere. Når vi møder bilen en kold vinterdag og ved, at de, der kører i den, sidder komfortabelt og sikkert i deres Volvo," siger Thomas Persson.