Volkswagen og VDA lancerer ny genera­tion af korrosionsbeskyt­tel­sessystemer.

Volkswagen deltager i succesfuld arbejds­gruppe hos VDA (Ver­band der Automobil­industrie) for at udvikle kromfrie systemer.

Som følge af EU-forbudet mod kromholdige overflader, der blev ved­taget i juli 2007, har man hos Volkswagen gennem længere tid ar­bejdet på at indføre helt nye korro­sionssystemer.

Forkromning er meget anvendt i industrien og er en effektiv måde at beskytte metal mod at ruste. Ved forkromning lægges et lag krom uden på det metal, der ikke må ruste. Men teknikken bruges også til at løse slid- og friktionsproblemer samt forøge temperatur­bestandig­heden. Desværre er krom i visse former giftigt. Derfor har EU vedta­get et forbud mod kromholdige overflader.

Et utal af galvaniserede overflader på re­ser­vedele er omfattet af omstil­lingen til kromfrie systemer, fx brem­ser, ledninger og skruer for blot at nævne et par. Efter at forsøg har vist, at de nyudviklede og kromfrie kor­rosionssy­ste­mer er fuldt ud sammenlignelige med de krom­holdige syste­mer, man har an­vendt indtil nu, vil man successivt begynde at udskifte de gam­le systemer.

Flere ekspertgrupper har fra så langt tilbage som år 2000 arbejdet med denne problem­stilling. Disse grupper har været sammensat af eksperter fra Volkswagen, Audi, Daimler, BMW, Porsche og Opel såvel som Bosch o.a.

Gennem en tæt kon­takt - bl.a. ved at afholde faglige arrangementer i samarbejde med be­læg­ningsbranchen - er det lykkedes at udvikle nye kromfrie syste­mer. To test, hvor ca. 2.500 korrosioner blev te­stet af 50 for­skellige institu­tioner, har resulte­ret i definitionen af de krav, som de ændrede syste­mer skal leve op til. Samarbejdet i ar­bejdsgrupperne har lige­ledes ført til oprettelsen af en ny faglig orga­nisation for medarbej­dere i den tyske industri, der beskæftiger sig med overfladebe­hand­ling og hvis mål det er at videreudvikle pro­ces­sikkerheden ved de nye krom­frie syste­mer.

Galvanoteknik, der er fagtermen for galvanisk overfladebehandling, er med til at beskyt­te vore efterhånden spar­som­me råstoffer, så de be­hand­lede gen­stan­de får en længere levetid. Dette er med til at mind­­ske mæng­den af skrot og behovet for energi og råstoffer. Den vigtigste afta­ger af gal­vanoteknik er stadig bilindustrien, men også maskin­fabrikker, byg­ge­branchen, medicinalindustrien, luft- og rum­væsnet samt embal­lage­industrien benytter sig af galvanisk overfla­de­behandling og vil såle­des i fremtiden nyde godt af den innovation bl.a. Volkswa­gen har sat i værk.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.