En million DSG-gear­kasser – Volks­wagen hylder sin bestseller.

Siden 2003 har Volks­wagen pro­du­ce­ret den populære DSG-gear­kasse i Kassel, nu har man rundet en million eksemplarer. Sidste skud på stammen er DSG med 7 gear.

DSG betyder Direct Shift Gear og er be­tegnel­sen for Volkswagens gear­kasse med dob­belt­kobling. Men DSG står samtidig for kom­fort, spar­som­melighed og sportslighed på højeste niveau. I dag fejrer Volks­wagens fabrik i Kassel, at man her har produceret én million af verdens mest innovative gearkasse.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Ideen til gearkassen med dobbeltkobling udspringer af motorspor­ten, men blev i 80-erne grebet af Volkswagen, der siden hen har videre­udviklet ideen. Da den første serieproduktion med DSG-gearet i 2003 rullede fra fabrikken, blev der specielt i de faglige kredse gjort store øjne. Denne nyskabelse skabte kørekomfort af hidtil usete di­mensioner: de engang så skarpe grænser mellem automatgear og manuelt gear var pludselig ophævet, og dermed kunne man opnå en helt ny køredynamik.

Volkswagens kunder blev ligeledes hurtigt begejstrede for den nye tek­nik. Man kunne således allerede fem år efter introduktionen af DSG-gearet notere sig, at hele 25 procent af alle Touran blev udle­veret med DSG. Dette var en stor succes for alle Volkswagens med­arbejdere på fabrikken i Kassel, som er det eneste sted Volks­wagen producerer DSG-gear­kas­sen.

Alene i 2007 har Volkswagen bygget over 400.000 DSG-gearkasser med 6 gear, og succesbølgen lader ikke til at lægge sig. Pga. efter­spørgslen har man i Kassel hævet produktionen til at omfatte 1750 DSG-gearkasser – dagligt.

DSG er blevet så stor en succes, bl.a. fordi Volkswagen med denne gear­kasse har formået at forene det bedste fra to verdener: Sportslighed og sparsommelighed. Derfor er DSG i dag synonymt med køreglæde og fornuftig brændstoføkonomi.
På vejen mod de to millioner DSG-gearkasser, som Volkswagen nu har betrådt, er man sikker på, at netop denne innovative teknik er en af Volkswagens store konkurrencefordele.

Volkswagen har net­op lanceret DSG7, der som navnet indikerer, er en DSG-gear­kasse med 7 gear. Det er verdens første DSG med 7 gear og samti­dig er det helt nyt, at der i DSG7 ingen ”våd” kobling er i trans­mis­sionen – dvs., at koblingen i DSG7 ikke løber i et oliebad, men er en helt ”tør” kobling. Dette og andre modifi­kationer har ført til betyde­lige effekti­vitetsforbedringer.

Og resultatet er blevet et endnu lavere brændstofforbrug og emis­sionstal samtidig med større komfort og køreglæde.

Den nye DSG7 vil først blive lanceret i Danmark i Golf- programmet og Jetta.