DSG – den intel­li­gente automa­tiske gear­kasse fra Volks­wagen - Ver­dens første 7-trins DSG gearkasse til serie­frem­stillede biler – og det be­gyn­der med Golf - Klart bedre brænd­stof­øko­nomi og lavere CO2 udled­ning – tak­ket være DSG - Fra Polo til Passat – ny DSG til alle TDI og TSI moto­rer indtil 250 Nm

For fem år siden præ­senterede Volks­wagen sin, og verdens, første dobbelt kobling gearkasse: 6-trins DSG gearkasse. Intelligent auto­matik, og et transmis­sionssystem med plads til super­lativer.

Vinderstemning spredte sig hos Volkswagen. Siden er der solgt over én million 6-trins DSG gearkasser. Indenfor de første 11 måneder af 2007 blev der solgt 364.000. Alene det viser, at interessen for DSG øges hele tiden. Og nu følges den op af et nyt, sensationelt trans­missionssystem: Verdens første 7-trins DSG, som nu vil gå i serie­produktion. For mange bilejere bliver det et vendepunkt, væk fra kon­ventionelle transmis­­sions­systemer. Den nye DSG gør alting bedre end en manuel gearkasse. Den er mere brændstoføkonomisk og me­re miljøvenlig.

DSG til serieproducerede biler i mellemklassen

Den nye 7-trins DSG gør det revolutio­ne­rende system tilgæn­geligt selv til de mindre moto­rer, op til drej­nings­­moment på 250 Nm. Den 7-trins DSG vil successivt introduceres i Golf, Golf Variant og Golf Plus – i forbindelse med nye­ste TSI (90 kW / 122 HK) motor og bestselleren TDI mo­toren (77 kW / 105 HK).

Den nye ”tørre” dob­beltkobling øger effek­tiviteten

Den mest prominente enkeltdel i DSG er dobbeltkoblingen. Sammenlignet med 6-trins DSG er der ingen ”våd” kobling i den nye transmission – d.v.s. en kobling, der ikke løber i oliebad, men en helt ”tør” kobling. Også dét er verdens første i DSG teknologi. Dette – sammen med andre modifikationer – førte til betydelige effektivitets­forbedringer. Og resultatet: endnu lavere brændstofforbrug såvel som emissionstal og endnu større komfort og køreglæde.

Med 122 hk TSI motoren og DSG kører Golf 16,9 km/l… Det er ny rekord

Et blik på brænd­stof­forbrug og præ­sta­tio­ner for Golf med ma­nuel eller 7-trins DSG un­derstreger frem­skridtet, der er gjort. Det er indly­sende, at Golf med den nye 122 HK TSI motor og 6-trins manuel gearkasse med et gen­nemsnitsforbrug på 15,9 km/l i gennem­snit sætter standarden for motorer med så stor ydelse. Gennem­snits­for­bruget er tilmed bedre end for mange svagere motorer. Men, når den samme Golf TSI kom­bineres med den nye 7-trins DSG, bliver brændstoføkonomien endnu bedre. 16,9 km/l i gennem­snit præsterer den. Tilsvarende reduceres CO2 udslippet fra 149 g/km til 139 g/km. Det er tal, der for selv kort tid siden var utopiske værdier for benzinmotorer i denne klasse. Og specielt for en med automatgear. Sammenlignet med en traditionel automatgearkasse med konverter, er den nye DSG 20% bedre.

DSG andelen stiger til 28% - og er stigende

Da 7-trins DSG nu også kan fås til mindre motorer, forventes et spring i stigningen for DSG andelen på internationalt plan. I de sidste fire måne­der af 2007 steg DSG andelen i Golf klassen – selv uden 7-trins DSG – til 9 %. Gennemsnittet for hele Golf modelprogrammet var 10 %. For Golf Plus blev gennemsnittet i 2007 godt 12 %, for Jetta godt 13 % og for EOS godt 14 %. 24 % af alle Touran købere valgte dobbelt kobling transmissionen sidste år. Det var tilsvarende 22 % for Passat og 28 % for Passat Variant. Trenden imod gear automatik – når det gælder DSG – er således helt klart stigende.

Da produktionen gik i gang havde den nye DSG tilbagelagt to millio­ner testkilometer

Begge DSG gear­kas­ser bygges på Volkswagen Transmissions Fabrik­ken i Kassel. Den 70 kg lette 7-trins DSG sam­les af ca. 400 enkelt­dele. Mens DSG har måt­tet bevise sine kvaliteter igennem mere end 60.000 ti­mers statio­nære tests, er den nye DSG også sendt udenlands i Golf & Co. for at gen­nem­føre tests på vejene i den virkelige verden. Mere end to mil­lioner kilometer er gennem­kørt, og evalueringen klar: Den nye DSG er ekstremt holdbar, og dertil eks­tremt effektiv.

Produktionen begyndte i november 2007 i Kassel

Den sidste uge i november 2007 blev serieproduktionen af den nye DSG gearkasse sat i gang. Efter planerne skal der bygges 750 7-trins DSG om dagen i de kommende år. Hvis efterspørgslen stiger endnu mere kan produktionen sættes op til 1500 7-trins DSG om da­gen, ved at etablere endnu en produktionslinie. Til sammenligning bygges der for tiden 1500 6-trins DSG i Kassel hver dag. Og efter­spørgslen er stigende!

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.