Den japanske bilproducent Subaru er klar med en verdensnyhed.
Subaru har altid sværget til det permanente 4-hjulstræk og boxermotorer i deres personbiler. Subaru er den eneste producent i verden udover tyske Porsche som bruger boxermotorer, som er noget dyrere at producere end andre motortyper.
Når Subaru sværger til boxermotorer skyldes det, at den kompakte og meget lavtliggende motor er med til at sænke tyngdepunktet i bilen, der sammen med Subarus velkendte permanente 4 hjulstræk giver en fantastisk vejbeliggenhed.
I de senere år er salgstallene for dieselmotorer i personbiler nærmest eksploderet, og med den nye dieselmotor kan Subaru nu for alvor deltage i denne udvikling.
Subaru har altid selv produceret sine motorer, og man har derfor været nødt til at ”opfinde” en diesel-boxermotor - verdens første af sin slags.
Den er nu klar og introduceres i første omgang i modellerne Legacy og Outback med partikelfilter - i Danmark til maj. Samme motor kommer til efteråret også i modellerne Impreza og Forester.
I en Legacy sedan yder den 2 liters boxerdiesel med turbo 150 HK. Og hele 350 Nm er til stede allerede ved 1.800 omdr. Det giver Legacy med en 5 trins specialkonstrueret manuel gearkasse en sprinttid fra 0-100 km/t på kun 8,7 sekunder.
Tophastigheden er 208 km/t, og samtidig er Legacy’s brændstofforbrug oplyst til 17,9 km/l diesel ved blandet kørsel, og dermed en grøn afgift på 1.930 kr. ½ årligt.
Det måske allerbedste ved Subarus Boxerdiesel er lyden, eller snarere fraværet af lyden. Man hører ikke motoren ret meget, og den er faktisk mere lydsvag end de omdrejningsvillige benzinmotorer. Den er tillige så godt som vibrationsfri - en overraskelse, der gør Subarus dieselmotor til en ualmindelig behagelig oplevelse.
Importøren har fremtryllet fornuftige priser på den nye Legacy og Outback, der begynder med 419.900 kr. for en 2,0 boxerdiesel i sedanudgave med permanent 4-hjulstræk.
Inkluderet i denne pris får man Legacy's meget righoldige udstyr, der blandt meget andet inkluderer Bi-xenon forlygter, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, 17 tommer aluminiumsfælge, stort stereoanlæg med 6 CD skifter og alt i el-udstyr. Herudover får man ekstra i dieseludgaven VDC - Vehicle Dynamics Control – (anti-udskridning – antispin) samt el-justerbart førersæde.
Største problem for interesserede købere kan gå hen og blive leveringstiderne, da der især i introduktionsfasen vil blive problemer med at få produceret nok biler til hele Europa på en gang, så hvis man er i markedet for en sådan bil skal man nok melde sig på banen ret tidligt.
Til de heste og Campinginteresserede kan det oplyses at alle varianterne af Subaru Legacy og Outback med dieselmotor, må trække en anhænger med bremser på 1.700 kg
Subaru Legacy med Boxerdiesel vises første gang i Danmark i forbindelse med ”Biler i Bella” fra 27-30. marts.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.