Den japan­ske bil­pro­ducent Su­baru er klar med en ver­dens­­ny­hed.

Su­baru har altid svær­get til det perma­nente 4-hjuls­­træk og boxer­motorer i deres per­son­biler. Su­baru er den eneste produ­cent i ver­den udover tyske Por­sche som bruger boxer­motorer, som er noget dyrere at pro­du­cere end andre motortyper.

Når Subaru sværger til boxermotorer skyldes det, at den kom­pakte og meget lavtliggende motor er med til at sænke tyngde­punktet i bilen, der sammen med Subarus velkendte permanente 4 hjulstræk giver en fan­tastisk vejbeliggenhed.

I de senere år er salgs­tallene for die­sel­motorer i per­sonbiler nær­mest eksploderet, og med den nye dieselmotor kan Subaru nu for alvor deltage i denne ud­vikling.

Subaru har altid selv produceret sine mo­torer, og man har derfor været nødt til at ”opfinde” en diesel-boxermotor - verdens første af sin slags.

Den er nu klar og introduceres i første omgang i modellerne Legacy og Outback med partikelfilter - i Danmark til maj. Samme motor kom­mer til efteråret også i modellerne Impreza og Forester.

I en Legacy sedan yder den 2 liters boxerdiesel med turbo 150 HK. Og hele 350 Nm er til stede allerede ved 1.800 omdr. Det giver Le­gacy med en 5 trins specialkonstrueret manuel gearkasse en sprint­tid fra 0-100 km/t på kun 8,7 sekunder.

Tophastigheden er 208 km/t, og samtidig er Legacy’s brændstoffor­brug oplyst til 17,9 km/l diesel ved blandet kørsel, og dermed en grøn afgift på 1.930 kr. ½ årligt.

Det måske allerbedste ved Subarus Boxerdiesel er lyden, eller snare­re fraværet af lyden. Man hører ikke motoren ret me­get, og den er faktisk mere lydsvag end de omdrejningsvillige benzin­mo­torer. Den er tillige så godt som vibrationsfri - en overraskelse, der gør Subarus dieselmotor til en ualmindelig behagelig oplevelse.

Importøren har frem­tryllet fornuftige priser på den nye Legacy og Outback, der be­gyn­der med 419.900 kr. for en 2,0 boxer­diesel i se­dan­udgave med permanent 4-hjuls­træk.

Inkluderet i den­ne pris får man Legacy's meget righoldige udstyr, der blandt meget andet inklu­derer Bi-xenon forlygter, 2-zone klima­an­læg, fartpilot, 17 tom­mer alu­miniumsfælge, stort stereoanlæg med 6 CD skifter og alt i el-udstyr. Herudover får man ekstra i dieselud­gaven VDC - Vehicle Dynamics Control – (anti-udskridning – antispin) samt el-justerbart førersæde.

Største problem for interesserede købere kan gå hen og blive leve­ringstiderne, da der især i introduktionsfasen vil blive problemer med at få produceret nok biler til hele Europa på en gang, så hvis man er i mar­ke­det for en sådan bil skal man nok melde sig på banen ret tid­ligt.

Til de heste og Campinginteresserede kan det oplyses at alle varian­terne af Subaru Legacy og Outback med dieselmotor, må trække en anhænger med bremser på 1.700 kg

Subaru Legacy med Boxerdiesel vises første gang i Danmark i forbin­delse med ”Biler i Bella” fra 27-30. marts.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.