10 år efter at Toyota, som den første bilproducent i verden, startede masseproduktion af en bil med en miljøvenlig hybridmotor, har salget af Toyota Prius og selskabets øvrige hybridbiler oversteget 1.300.000 millioner biler.
Alene i 2007 steg salget af hybridbiler fra Toyota og Lexus til over 400.000 biler, hvoraf familiebilen Toyota Prius med en CO2-udledning på kun 104 g/km tegnede sig for næsten 300.000 biler.
Det nordamerikanske marked var i 2007 det største hybridmarked med et salg af Prius på knapt 200.000 biler. Det japanske marked stod for et salg på ca. 60.000 Prius og i Europa gjorde en fortsat stigende efterspørgsel, at salget af Prius passerede 32.000 biler.
Mens vores naboer i Sverige med en miljøtilpasset bilafgift og lav firmabilbeskatning for miljøvenlige biler kunne sende 2.392 miljøvenlige Prius på vejene i 2007, udgjorde salget af Prius i Danmark bare syv biler!
Regeringens ændring af bilafgifterne sidste sommer har helt som forudset ikke løst det grundlæggende problem, som den værdibaserede registreringsafgift har, for salget af ny moderne og miljøvenlig bilteknologi i Danmark hverken nu eller i fremtiden.
Sommerens ændring i registreringsafgiftsloven betyder dog, at Prius nu på det danske marked kan sælges som miljøvenlig varebil på gule plader. Det forventes, at mange private købere, som kun har brug for to sæder, vil benytte sig af den nye mulighed, og mange virksomheder får nu en ny mulighed for at køre miljørigtigt, nedsætte udledningen af CO2 og udnytte den mulighed, der er for at vise omverdenen, at virksomheden bekymrer sig for miljøet og klimaforandringerne.
Toyota Prius Van, der som standard bl.a. har trinløst automatgear, koster fra kr. 192.379 ekskl. moms, levering og eventuel metallak. Prisen med moms udgør kr. 228.742. Vægtafgiften udgør årligt kr. 1.810.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.