Den nye sportslige 3-dørs hatchback fra KIA.

Navnet fortæller næsten hele historien: pro_cee’d er den nye sports­lige, progressive cee’d-variant fra Kia. Efter 5-dørs cee’d, som blev introduceret i Danmark sidste forår og siden er blevet en kæmpe­succes, fulgte SW - ”Sporty Wagon”. Og nu lancerer Kia det sidste skud på stammen, Kia pro_cee’d.

Kia pro_cee’d er bygget på samme tekniske platform som cee’d 5-dørs ligesom cee’d SW er det. Men Kias europæiske designgruppe med chefdesigner Gregory Guillaume i spidsen har ikke blot fjernet de bageste sidedøre fra 5-dørs varianten, de har givet pro_cee’d sit helt eget udtryk. I praksis er det kun motorhjelm og forskærme, pro_cee’d har til fælles med cee’d.

Den frihed har betydet, at designerne fuldstændig har kunnet kon­cen­trere sig om at give pro_ee’d sit sportslige udseende. Den er umiskendeligt en Kia cee’d, men pro_cee’d er så sportslig i sit udtryk, at den – tilsigtet naturligvis – vil appellere til en helt anden kunde­gruppe.

Stilren og sportslig

”Med den nye Kia pro_cee’d får kunderne et enestående stilistisk udseende og en ægte sportslig køreglæde, samtidig med at de fleste egenskaber fra den populære cee’d 5-dørs hatchback er bevaret, og­så med hensyn til praktisk anvendelse og alsidighed,” fortæller Kias europæiske topchef, Jean Charles Lievens (Senior Vice President Kia Motors Europe). ”Og hér i Danmark er vi ikke i tvivl om, at den nye pro_cee’d vil slå an,” tilføjer Mogens Lyngsø – Kommerciel direk­tør hos Kia Import Danmark, ”simpelthen fordi markedet er til den slags biler, som især appellerer til de yngre bilkøbere.”

Sportslige køreegenskaber

Der er med pro_cee’d sat fokus på det dynamisk sportslige design, men det er ikke alene af æstetiske grunde. Køreegenskaberne er nemlig også prioriteret højt og de to ting har man forenet bl.a. ved at gøre pro_cee’d lavere, en anelse længere og ikke mindst ved at inkorporere aerodynamiske detaljer som spoiler øverst på bagklap­pen og en formgivning af sidedørene og bagskærme, som dirigerer vindstrømningerne henover hjulkasserne.

Luftmodstandskoefficienten er 0,33 og også den såkaldte opdriftsko­efficient er usædvanlig lav – hvilket i praksis ”klæber” bilen til køre­banen.

Kia designerne har desuden konstrueret karrosseriet, så vridningen er minimal. Det er gjort i design såvel som i materialeanvendelse. Der er benyttet højstyrkestål (67 procent) til de vigtigste komponen­ter og mere end 87 procent af karrosseriet er skabt i galvaniseret stål. Desuden er undervognen strammere end på cee’d 5 dørs. Derved er vejgrebet optimeret – noget der mærkes såvel i kurverne, som i form af stor stabilitet ved hurtig ligeud kørsel.

Praktiske og elegante kabineløsninger

Indvendig i Kia pro_cee’d genfinder man en række designelementer fra de kendte cee’d varianter. De største forskelle opleves i kraft af det lavere loft, de større døre og det re-designede bagsæde.

Loftshøjden er fortsat fuld tilstrækkelig og kabinepladsen fuldt konkurrencedygtig. Dørhængsler med tre åbningsvinkler (25, 50 og 70 grader) er med til at øge funktionaliteten.

Trods det sportslige udseende er bagagerummet stort: 340 liter og med mulighed for udvidelse til 1210 liter med bagsæderyglænene foldet ned – i øvrigt uden at nakkestøtterne er afmonteret.
Elegante designmæssige løsninger er med til at sætte deres præg på
pro_cee’d interiøret som f.eks. en midterkonsol, der på det nærmeste ser ud som om den svæver. Den indeholder ikke blot audio-anlægget men også hele fire luftdyser.

Sportsligt udstyr – og maskineri
Kia pro_cee’d vil kunne leveres alternativt med fire forskellige motorer og i to udstyrsvarianter, ”Sport” og ”SportX”.

De fire motorer er to benzinmotorer og to dieselmaskiner på hhv. 1,6 og 2,0 liter. Benzinmotorerne yder 126 og 143 hk og dieselmoto­rer­ne omfatter den meget dynamiske 1,6-liters maskine på 115 hk – designet og konstrueret på KIA’s center for dieselmotorer i forsknings- og udviklingscentret i Rüsselsheim
og bygget på KIA fabrikken i Slovakiet – samt den kraftfulde 140-hestes maskine, der præsterer 305 Nm i omdrejningsområdet fra 1800 til 2500 o/min.

Brændstofforbruget ligger mellem 14,1 km/l og 21,3 km/l, mens CO2-
emissionerne udgør mellem 125 og 170 g/km. Og fordi Kia pro_cee’d er en del lettere end cee’d 5-dørs er den 2-3 tiendedele af et sekund kortere tid om at nå de obligatoriske 100 km/t.
”Sport” udstyret inkluderer 17” alufælge, elektronisk klimaanlæg, el-drevne sideruder, sportskabine, sædevarme, USB, AUX og iPod indgang og meget andet, mens ”SportX” desuden byder på fuld læderkabine med elegante kontrastsyninger, regnsensor, el-indklappelige sidespejle, follow-me-home lys, foldenøgle, ratbetjent fartpilot til dieselvarianterne.
Sidst, men for de allerfleste kunder bestemt ikke mindst: Kia pro_cee’d leveres med samme omfattende garanti-ordning, som også gælder de øvrige modelvarianter i cee’d familien og som er helt enestående på markedet: 7 års garanti (eller 150.000 km)!

Billedetekst: Kia pro_cee’d er den nye sportslige version af den populære Kia cee’d. Den har sit helt eget dynamiske udtryk og ægte sportskøreegenskaber.