Volvo S40Volvo Cars introduce­rer Power­shift – to gear­kasser i en.  

Volvo C30, S40 og V50's to-liters diesel­motorer kan fremover leve­res med en Power­shift gear­kasse, der er en hel­automatisk, seks­trins ge­ar­kasse. Den er forsynet med dobbelte våde kob­linger (oliebad), som giver samme behage­lige gearskifte som en helautomatisk trans­mis­sion, men med samme præstationer, som man forventer af en ma­nuel gearkasse. Oven i købet sparer man brænd­stof sammen­lig­net med en konventionel automatgearkasse.

  • Helautomatisk sekstrins gearkasse med mulighed for manuelle skift
  • Dobbelte våde koblinger giver ekstremt hurtigt og smidigt gearskifte 
  • Cirka otte procent lavere brændstoføkonomi
  • Optimeret til kraftige dieselmotorer

Volvo C30, S40 og V50's to-liters dieselmotorer kan fremover leveres med en Powershift gearkasse, der er en helautomatisk, sekstrins gearkasse.

Powershift transmissionen er udviklet af Volvo Cars i samarbejde med partne­ren på gearkasseområdet, Getrag. Powershift fungerer i princip­pet som to pa­rallelle, manuelle gearkasser. Den har dobbelte våde kob­linger, der fungerer uafhængigt af hinanden. Den ene kobling akti­verer de ulige gear (1, 3, 5 og bak), mens den anden tager sig af de lige gear (2, 4 og 6).

De to koblinger arbejder på skift, således at den ene kobler til, når den anden kobler fra. Det betyder, at samtidig med, at motoren får fuld kraft og maksimalt tryk i første gear, er andet gear klar til at blive til­koblet. Og når andet gear er koblet til, er tredje gear parat osv. Det understøtter et løbende kraftflow uden afbrydelser i kraftforsyningen eller tab af drej­nings­moment. Dette resulterer i et ekstremt hurtigt og smidigt gearskifte, hvor accelerationen samtidig bevares under hele gearskifte­processen.
Volvo V50Otte procent lavere brændstofforbrug.

Ud over det kom­fortab­le gearskifte og den høje ydelse bidrager Power­shift også til væ­sentligt lavere brænd­stofforbrug. "Vores målinger viser, at Po­wer­­­shift bidrager til en besparelse i brænd­stofforbruget på om­kring otte procent sammenlignet med en konventionel automat­gear­kas­se," siger Magnus Jons­son, vicedirektør i Volvo Cars afdeling for Re­search & Development. "Og det er en vigtig fordel, når det drejer sig om at mindske miljøpåvirkningen."

Powershift-funktionen er baseret på samme teknologi som i en manuel gear­kasse, men med den forskel, at de to koblinger er forbundet med hver sin ak­sel. Den ene aksel roterer inde i den anden. Den indvendige aksel aktiverer den aksel, der trækker første, tredje, femte og bakgear, mens den udvendige aksel kontrollerer andet, fjerde og sjette gear.
Koblingsfunktionen betjenes af en elektrohydraulisk kontrolenhed, som sikrer, at den ene kobling er lukket, når den anden er åben, og vice versa. Hver kob­ling fungerer som en friktionskobling, hvor et stempel skubber en række kob­lingsplader mod hinanden og låser dem sammen ved hjælp af den deraf opstå­ede friktion.

Intet tab af drejningsmoment
Powershift giver føreren en automatisk gearkasse, som også giver mulig for manuelle skift, præcis som med Volvo''s Geartronic gearkasse. Forskellen er, at med Powershift kan man skifte gear manuelt uden tab af tid eller kræfter.

Volvo C30Optimalt valg til kraf­tige dieselmotorer
Takket være brugen af dobbelte våde kob­linger kan Power­shift trans­missionen hånd­tere et højt drejnings­moment, og i princip­pet er der ingen be­grænsninger i valget af udveksling. Det gør systemet ideelt til vore dages moderne, kraftige dieselmoto­rer.

Den udgave af Power­shift, som Volvo nu præsenterer, er dimensio­neret til at klare et drejningsmoment op til 450 Nm. I de versioner af Volvo C30, S40 og V50, som systemet kan leveres til, er Powershift tilpasset den firecylindrede toliters turbodiesel, som yder 136 hk og har et drej­nings­moment på 320 Nm.

"Med Powershift kan vi nu tilbyde en automatisk transmission til vores to-liters  dieselmotor," siger Magnus Jonsson. "Og vel at mærke ikke ikke en hvilken som helst automatgearkasse: lavere brændstofforbrug samtidig med større komfort og højere ydelse lyder umuligt. Men med Powershift har vi vist, at det er det i allerhøjeste grad ikke".