1001 køreres even­tyr

Kris Nissen- Vinter­halv­årets ube­tinget største mo­tor­sports­be­gi­ven­hed er det le­gen­da­riske Rallye Da­kar, som starter 5. ja­nuar. Det er 30. gang ver­dens hår­de­ste mara­ton-rally fin­der sted og i ju­bilæ­ums­året stiller man de 272 mo­tor­cy­kelkørere, 213 bilhold og 101 last­bils­hold (i alt 1001 kørere) over for en af historiens største udfordringer.

Selvom rallyet totalt er på længde med de foregående års ”Dakar”, er den samlede længde af rallyets ha­stighedsprøver steget med rundt regnet 1500 kilometer, sammenlignet med løbet i 2007 og 1000 kilometer, sat i forhold til 2006. Det stiller helt usædvanlige krav til deltagerne, for nu er Rallye Dakar på det nærmeste forvand­let til et maraton-sprintrally, der to­talt svarer til længden af næste 20 Monte Carlo rallies.

Derfor er Rallye Dakar 2008 et løb, der i den grad får skilt fårene fra buk­kene og duellen mellem bil giganterne, japanske Mitsubishi og tyske Volks­wagen får en helt ny dimension.

Sejrsvante Mitsubishi
Mitsubishi er langt den mest erfarne af de to giganter. Den japanske fabrik har været med ikke færre end 21 gange. 12 gange har Mitsu­bishi vundet – de sidste syv år i træk – hvorimod Volkswagen i sam­menligning er en ren novice. Tyskerne har kun været med siden 2004!


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.

 


”Men i år er Volkswagen så stærke, at de godt vil kunne vinde Dakar-ral­lyet,” mener Mitsubishis mest succesrige kører, franskmanden Ste­phane Peterhansel. Peterhansel har vundet Dakar-rallyet ikke færre end ni gange, hvoraf de seks var på motor­cykel og tre af sejrene bag rattet af en Mitsu­bishi Pajero Evo. ”Volkswagen har til stadighed udviklet på deres Race-Toua­reg og især den sydafrikan­ske kører, Giniel de Villiers, er min top-kandi­dat til sejren,” siger Peter­hansel.

”Jeg betragter nu fortsat Mitsubishi som favorit til sejren i årets Da­kar-ral­ly,” fastslår Volkswagens motorsportsdirektør, den tidligere racerkører, dan­skeren Kris Nissen. ”Mitsubishi har mest erfaring og de har nogle me­get, meget dygtige kørere,” siger Nissen uden den helt store ydmyg­hed i stem­men.
 
Begge påstande står uimodsagt!

Volkswagen verdensmester
Ikke desto mindre har Volkswagen gjort ko­los­sale fremskridt. I 2007 vandt tyskerne Verdensme­sterskabet i Cross Country rally, mens Carlos Sainz (som også kører Volks­wagen) tog VM-titlen for kørere. Dakar-rallyet indgår imidlertid ikke i VM. På samme måde som 24-timers Le Mans er ”Dakar” en enkelt­stående begiven­hed, som over­går alle andre på grund af dets længde og de uendelig store kraftan­strengelser, der skal til at stride sig igennem de i alt 9273 kilometer fra startstedet i Lissabon til målrampen i Senegals hovedstad Dakar.

I år finder en ekstraordinær stor del af rallyet sted i den fattige ør­kenstat Mauretanien, som ligger syd for Marokko og nord for Sene­gal. Mauretanien er i modsætning til visse af nabostaterne et frede­ligt sted og løbsledelsen samarbejder godt med styret i landet. Der­for afvikles ikke færre end otte af rallyets femten hastighedsetaper i Mauretaniens sandørken og først på rallyets sidste dag kører delta­gerne ind i Senegal på vej imod den afsluttende hastighedsprøve, som finder sted d. 20. januar. I ørkensandet er Mitsubishi og Ste­phane Peterhansel på det nærmeste uovervindelige – det skal nok sætte ekstra spænding i kampen om udfaldet.

Danskere i ”Dakar”
Set ud fra en dansk synsvinkel er Kris Nissen naturligvis hovedfigur. Men den højest placerede dansker i international bilindustri er ikke eneste dansker i Rallye Dakar 2008. Kris har gennem flere år haft en anden dansker, Peter Utoft i teamledelsen og i år vil Danmarksme­ste­ren i rally (altså ”almindelig” rallykørsel), Morten Karl være tilmeldt i en såkaldt race-truck.

RepsolMisubishi Ralliart Team 2008Morten Karl kører hele Dakar-rallyet i en af de store lastbiler, tilmeldt af Volks­wagen. Men hans primære opgave er ikke at score et godt resultat. Han er med for så hurtigt som muligt at kunne bistå de fire Volks­wagen Race Touaregs, som skal kæmpe om sejren. De service­biler, der deltager i rallyet, kører ikke rally­ruten – det gør en race-truck som en del af konkurrencen. Derfor er det den hurtigste måde at få assistance på undervejs.

For Morten Karl er der store perspektiver med henblik på 2009 – for i fjor kørte den tyske rallymester, Dieter Depping race-truck’en – og i år sidder han bag rattet i den ene af Volkswagens fire racerbiler.

Fakta om Rallye Lisboa-Dakar 2008:
Start: 5. januar, Lissabon, Portugal
Mål: 20. januar, Dakar, Senegal
Samlet længde: 9273 km
Samlet længde af hastighedsetaper: 5736 km
Antal deltagere:
Biler: 213
Trucks: 101
MC: 272

Vigtigste deltagere:
Startnummer, kører/co-driver, nationalitet, køretøj:

Biler:

  • 300: Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo
  • 301: Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race-Touareg 2
  • 302: Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo
  • 303: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race-Touareg 2
  • 304: Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Pajero Evo
  • 305: Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3
  • 306: Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race-Touareg 2
  • 307: Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Evo
  • 309: Jean Louis Schlesser/Arnaud Debron (FRA/FRA), Schlesser
  • 310: Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer
  • 313: Bruno Saby/Alain Guehennec (FRA/FRA), BMW X3
  • 314: Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race-Touareg 2

Trucks:

  • 600: Hans Stacey/Charly Gotlieb/Bernard der Kinderen (NL/BEL/NL), MAN TGA
  • 601: Vladimir Chagin/Serguey Savostin/Eduard Nikolaev (RUS/RUS/RUS), Kamaz 4326
  • 605: Firdaus Kabirof/Aydar Belyaef/Andrey Mokeef (RUS/RUS/RUS), Kamaz
  • 658: Morten Karl/Lars Würdemann/Milko Laukamp (DEN/GER/GER), MAN VW Race-truck

MC:

  • 1: Cyril Despres (FRA), KTM
  • 2: Marc Coma (SPA), KTM
  • 3: David Casteau (FRA), KTM
  • 4: Pål Anders Ullevalseter (NOR), KTM