I 2001 var Laguna II den første bil, der opnåede fem stjerner i EuroNCAP's kollisionstest. Nu har den nye Laguna også opnået de maksimale fem stjerner, og den har tillige opnået hele 36 point ud af de mulige 37.5 stjerner og topre­sul­tat hos EuroNCAP.

I 2001 var Laguna II den første bil, der op­nå­ede fem stjerner i Euro­NCAP's kollisi­ons­test. Nu har den nye Laguna også opnået de mak­si­male fem stjerner, og den har tillige opnået hele 36 point ud af de mu­lige 37.
Pointfor­delin­gen er følgende: 16 point for frontkollision, 15 point for side­kollision, tre point for selealarm og to point for sidekollisions-be­skyt­telse mod stolpe. Endvidere fik Laguna fire point for børne­sik­ker­hed og to point i fodgængertesten. Den nye Laguna har der­med kla­ret sig bedre end sin forgænger og be­kræf­ter Renault's eks­pertise inden for passiv sikkerhed.
For at kunne tilbyde de kørende endnu større sikkerhed er Laguna udsty­ret  med seks eller otte airbags (thorax-airbag bagi er ekstra­udstyr). Dis­se aktiveres ved hjælp af et nyt og mere avanceret sy­stem, som gør en tidligere udløsning af airbag'en muligt, hvis situa­tionen skulle kræve det. Ved en frontkollision vil forsædepassage­rer­ne have fordel af de to to-trins, adaptive airbags, der tilpasser sig den enkeltes størrelse og pla­ce­ring på sædet.
Alle sikkerhedsseler er forsynede med selekraftbegrænsere (400 og 600 daN), og de forreste har desuden dobbelte seleforstrammere. Den nye Laguna er udstyret med selealarm, der dels fortæller, om passagererne på alle fem pladser bruger selen, og dels via et aku­stisk signal advarer, hvis forsædepassagererne ikke bruger selen.
Den nye Laguna er den første Renault-model, som vejer mindre end sin forgænger. Den er samtidig den sikreste, når det drejer sig om at be­skytte alle de kørende – takket være de programmerede deforma­tions­zoner, der er udviklet til bedre at absorbere energien, så  kabi­nen bevares intakt.
Bremseydelsen i den nye Laguna er på højeste niveau i klassen. En ny funktion (AFU) hjælper føreren med at bremse hurtigt op, hvis no­get uforudset skulle indtræffe. Systemet opbygger øjeblikkeligt brem­setryk­ket, hvis føreren slipper speederen hurtigt, og på den måde af­kortes bremseafstanden. Også ABS- og ESP-funktionerne er gjort mere effektive og fungerer nu uden ryk.
Flere andre udstyrsdetaljer er med til at øge sikkerheden. Som ek­stra­udstyr kan bilen forsynes med bi-xenon-lygter, der styres af bi­lens ha­stighed og ratudslag. Det giver op til 90 procent mere lys sam­menlignet med de sædvanlige halogenforlygter. Af andre ud­styrs­­detaljer, der kan være med til at gøre kørslen mere afslappet og dermed øge sikkerheden, kan nævnes: cruise control/fartbegrænser, navigation, telefoni via Blue­tooth og ratbetjening af radio etc.

Renaults tidligere resultater i EuroNCAP.:

  • Laguna II - 5 stjerner (2001 og 2003), første bil i verden
  • Vel Satis - 5 stjerner (2002 og 2005)
  • Mégane II - 5 stjerner (2002)
  • Espace IV - 5 stjerner (2003)
  • Kangoo - 4 stjerner (2003)
  • Scénic II - 5 stjerner (2003), første bil i klassen
  • Modus - 5 stjerner (2004), første bil af sin art
  • Mégane II Coupé-Cabriolet - 5 stjerner (2004)
  • Clio III - 5 stjerner (2005)
  • Nye Twingo - 4 stjerner (2007)
  • Nye Laguna- 5 stjerner (2007)
     
annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.