5 stjerner og topresultat hos EuroNCAP.
I 2001 var Laguna II den første bil, der opnåede fem stjerner i EuroNCAP's kollisionstest. Nu har den nye Laguna også opnået de maksimale fem stjerner, og den har tillige opnået hele 36 point ud af de mulige 37.
Pointfordelingen er følgende: 16 point for frontkollision, 15 point for sidekollision, tre point for selealarm og to point for sidekollisions-beskyttelse mod stolpe. Endvidere fik Laguna fire point for børnesikkerhed og to point i fodgængertesten. Den nye Laguna har dermed klaret sig bedre end sin forgænger og bekræfter Renault's ekspertise inden for passiv sikkerhed.
For at kunne tilbyde de kørende endnu større sikkerhed er Laguna udstyret med seks eller otte airbags (thorax-airbag bagi er ekstraudstyr). Disse aktiveres ved hjælp af et nyt og mere avanceret system, som gør en tidligere udløsning af airbag'en muligt, hvis situationen skulle kræve det. Ved en frontkollision vil forsædepassagererne have fordel af de to to-trins, adaptive airbags, der tilpasser sig den enkeltes størrelse og placering på sædet.
Alle sikkerhedsseler er forsynede med selekraftbegrænsere (400 og 600 daN), og de forreste har desuden dobbelte seleforstrammere. Den nye Laguna er udstyret med selealarm, der dels fortæller, om passagererne på alle fem pladser bruger selen, og dels via et akustisk signal advarer, hvis forsædepassagererne ikke bruger selen.
Den nye Laguna er den første Renault-model, som vejer mindre end sin forgænger. Den er samtidig den sikreste, når det drejer sig om at beskytte alle de kørende – takket være de programmerede deformationszoner, der er udviklet til bedre at absorbere energien, så kabinen bevares intakt.
Bremseydelsen i den nye Laguna er på højeste niveau i klassen. En ny funktion (AFU) hjælper føreren med at bremse hurtigt op, hvis noget uforudset skulle indtræffe. Systemet opbygger øjeblikkeligt bremsetrykket, hvis føreren slipper speederen hurtigt, og på den måde afkortes bremseafstanden. Også ABS- og ESP-funktionerne er gjort mere effektive og fungerer nu uden ryk.
Flere andre udstyrsdetaljer er med til at øge sikkerheden. Som ekstraudstyr kan bilen forsynes med bi-xenon-lygter, der styres af bilens hastighed og ratudslag. Det giver op til 90 procent mere lys sammenlignet med de sædvanlige halogenforlygter. Af andre udstyrsdetaljer, der kan være med til at gøre kørslen mere afslappet og dermed øge sikkerheden, kan nævnes: cruise control/fartbegrænser, navigation, telefoni via Bluetooth og ratbetjening af radio etc.
Renaults tidligere resultater i EuroNCAP.:
- Laguna II - 5 stjerner (2001 og 2003), første bil i verden
- Vel Satis - 5 stjerner (2002 og 2005)
- Mégane II - 5 stjerner (2002)
- Espace IV - 5 stjerner (2003)
- Kangoo - 4 stjerner (2003)
- Scénic II - 5 stjerner (2003), første bil i klassen
- Modus - 5 stjerner (2004), første bil af sin art
- Mégane II Coupé-Cabriolet - 5 stjerner (2004)
- Clio III - 5 stjerner (2005)
- Nye Twingo - 4 stjerner (2007)
- Nye Laguna- 5 stjerner (2007)
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.