LRX kon­ceptet vi­ses for offent­lig­heden på De­troit Mo­tor Show i janu­ar.

  • - Markant udvik­ling af Land Rover designet - men stadig umisken­deligt en Land Rover
  • - Attraktiv, første­klasses og mere kom­pakt 4x4.
  • - LRX demon­strerer, at Land Rover mener det alvor­ligt, når det gælder bære­dygtighed - i form af nye teknologier, letvægtsdesign og miljø­venlige materialer
  • - Fokus på detalje og præcision i udførelsen understreger LRX’s før­steklasses baggrund
  • - LRX får sin offentlige debut på NAIAS (Detroit udstillingen) i janu­ar

Land Rover løfter sløret af en fremtidsvision på NAIAS i Detroit i ja­nuar 2008 - med verdensdebuten på LRX konceptet, en markant evo­­lution af Land Rover’s design, som signalerer brandets entré på nye markeds­områder - uden at gå på kompromis med Land Rover’s kerneværdier. Samtidig med at Land Rover forbereder sit 60-års ju­bilæum i 2008 er den 3-dørs LRX med sin mere kompakte størrelse, lettere vægt og teknologier, der fokuserer på bæredygtighed, et bud på at dække behovene i en verden, præget af forandring.

”LRX konceptet viser med al tydelighed, at vi er seriøse, når vi taler bæredygtighed, og at vi tror på, at vores biler fortsat vil være rele­vante og attraktive,” siger Land Rover’s administrerende direktør Phil Popham.

”LRX er i enhver for­stand en Land Rover - men den er en meget ander­ledes Land Ro­ver.”

”LRX har umis­kende­ligt Land Rover design og den brede palet af egenskaber, som man forventer af vores biler. Men den bærer disse grundtræk ind i et segment, hvor brandet ikke tidligere har været - og med en brændstofeffektivitet, der vil gøre den til en af de reneste i klassen. Det er Land Rover’s måde at bekræfte brandets ansvarlige tilgang til fremtidig produktudvikling på. Indtil videre er LRX imidlertid udelukkende et koncept, som er designet til at hjælpe os med at ud­vikle vore tanker og måle kundereaktionen - men det føles som om, den retning, LRX viser, vil være interessant at bevæge sig i.

Kompakt og førsteklasses 
LRX beskrives som en ”Cross-Coupé”, og den er udtryk for en væ­sentlig udvidelse af Land Rover’s produktprogram. Selv om LRX er mindre end Freelander 2, blev den ”født” som en luksus bil, designet til at appellere til nye kunder i luksus- og eksekutivsegmentet - dem der gerne vil have alle fordelene ved en 4x4 og følelsen af en stor bil, men i en mere kompakt udførelse.

Som den første helt nyudviklede Land Rover siden Gerry McGovern tiltrådte som virksom­hedens designdirektør, er LRX en naturlig for­læn­gelse af Land Rover modelpaletten. Den kompletterer det eksi­sterende mo­del­udbud og hjælper med at definere et nyt seg­ment. Dens man­ge genkendelige Land Rover design­ele­menter omfatter en markant nyfortolkning af den muslingeskal formede køler, det ”svæ­vende” tag og hjulenes placering i hvert sit hjørne.

”Designet er skabt af lidenskab til mærket, men det er anderledes, rele­vant, engagerende og spændende - fordi Land Rover aldrig har bygget almindelige biler,” siger Gerry McGovern.

”LRX er meget attraktiv, og designet signalerer dens egenskaber. Samtidig understreger konceptet vores fremadrettede filosofi. Det er en Land Rover, som vil falde fint ind i storbyen - men ikke vige tilbage for at få beskidte hjul,” siger Gerry McGovern.

Dens kompakte størrelse er en af dens store fordele, som vil appel­lere til enhver, der ønsker firehjulstrækkerens alsidige egenskaber og Land Rover navnets prestige. I tilgift giver den lavere vægt og bilens bedre aerodynamiske egenskaber som følge af den mindre front væsentligt bedre brændstofeffektivitet og reduceret CO2 emission.

Endvidere har LRX konceptet overtaget den intelligente mo­tor­styring og øvrige teknolo­gier, som blev vist for første gang af Land Rover i 2006 i det såkaldte Land_e koncept. Detaljer om LRX’s undervogn og de bæredygtige tek­nologier vil blive offentliggjort i Detroit.

Udvidet palet af egenskaber

Positioneringen af LRX kan beskrives som traditionel SUV, der bevæ­ger sig i retning af en ”cross over” - med dens mere personbilsagtige ydre og dynamiske egenskaber, der er mere sporty on-road. LRX har permanent firhjulstræk og Hill Descent Control samt en speciel udga­ve af Land Rover’s roste Terrain Response System, som optime­rer trækkraften under vanskelige forhold - fra isdækkede veje til vådt græs, grus og sne. For at reflektere LRX’s on-road side har Terrain Response imidlertid fået en ny ”Eco”-indstilling, som giver lavere emis­­sion under kørsel i byen.

LRX har en meget dynamisk profil med en karakteristisk tilspidsning af den svævende taglinie og en muskuløs skulderlinie, som fremhæ­ves af taljelinien, der stiger mod hækken. Vinduesglas hele vejen rundt om LRX skjuler stolperne og skaber et markant grafisk design. Bilens øverste arkitektoniske struktur kan anes gennem vinduerne og taget, hvilket reflekterer det bedste af vor tids bygningsarkitek­tur.

Ved at skubbe hju­le­ne ud i de fire hjørner får bilen karakter af et brugskøretøj, og de­signet af forenden er et kraftfuldt og umid­delbart genken­deligt sta­tement om Land Rover identiteten. LRX’s  skærm­buer er store - men fint integreret. Der er 20 tommer letmetalfælge. De fint udfor­mede hjørner afdæmper det visuelle indtryk af bilens overhæng både foran og bagi. Med dens perforerede kølergrill med to ribber, dørgreb skjult i bilens ”skuldre” og grafiske detaljer ”slået ud” i overfladen snarere end placeret på den er LRX smukt propor­tioneret og elegant enkel - men meget dramatisk og karakteristisk.

Ulasteligt interiør

LRX konceptets interiør demonstrerer tydeligt, hvordan en kompakt Land Rover fortsat kan være rummelig, praktisk, alsidig og sofisti­keret. Den ulasteligt udførte kabine har en kombination af gylden­brunt og mørk chokoladefarvet blødt læder med detaljer i poleret aluminium.

Den meget skrå udformning af midterkonsollen reflekterer LRX’s sporty dynamik på samme måde som det karakteristiske kompashus over instrumentbrættet. Det elektroniske display bruger ”flydende” LCD grafik til at skabe et tredimensionelt udtryk, som kan tilpasses den enkelte fører og er interaktivt i forhold til LRX’s touch-screen display.

Instrumenterne præsenterer deres data i lag, afhængigt af vigtighed - for at give et maksimum af relevante informationer og distrahere minimalt. Når det er belejligt, overføres de viste informationer fra hovedinstrumentbrættet til touch-screen’en. En yderligere detalje i LRX’s ”personlighed” er, at de forskellige indstillinger af bilens frem­drift matches af skiftende baggrundsbelysning - grøn ved økonomi­kørsel, rød ved sportslig kørsel og blå i standardindstillingen.

Fornuftig brug af pladsen

Selv om LRX er kompakt, gør fornuftig brug af pladsen bilen impone­rende rummelig, og mange smarte designdetaljer øger det praktiske islæt. Et yderligere touch-screen område med fuldt interaktivt display giver mulighed for at betjene LRX’s iPhone docking-facilitet.

På hver side af den horisontalt todelte, eldrevne bagklap er der afta­gelige højt-talere med lydstyrkeindstilling og en iPod docking-station. Der er også en køleboks og en flaskekøler, som kan sættes fast på den åbne bagklap. Denne har endvidere integrerede aluminiums­kop­holdere mellem to polstrede siddeområder - alt i alt en nyfortolkning af den traditionelle Land Rover ”bagklap-frokost”.

LRX’s karakteristiske sæder ”flyder” på individuelle plinter og har åbne rammer for at forstærke opfattelsen af et let og luftigt interiør - samtidig med, at det giver nyttig stuveplads. Den smarte eldrevne mekanisme på sæderyggene maksimerer interiørfleksibiliteten og medvirker til at skabe et stort, fladt bagageområde, når det er nød­vendigt, komplet med fastgørelsesmuligheder. Den generøse baga­geplads og muligheden for at fylde bilen hele vejen igennem betyder også, at man kan have cykler, ski og surfboards med.

”Fleksibel bagagekapacitet er fundamental for LRX konceptet,” siger Gerry McGovern.

”Med denne bil har vi oversat Land Rover’s idé om bredde i egen­skaberne til alsidighed og on-road dynamik i højere grad end ulti­ma­tiv off-roading. Dermed imødekommer vi kravene fra de nye kunder, som vi tror, vil føle sig tiltrukket af denne type: De vil ikke alene værd­sætte LRX’s fleksibilitet, de vil også anerkende, at den er blevet ”pakket” med den højeste grad af præcision.

Bæredygtigt produktdesign

Sædernes og instrumentpanelets opbygning er så elegant, at den sagtens tåler at blive vist. Dermed er Land Rover designerne gået helt nye veje for at reducere bilens vægt.

Et andet eksempel er udskiftningen af vinduesglas i sideruderne og i taget med polycarbonat, som er cirka 40 procent lettere end glas.

Endog valget af førsteklasses interiørmaterialer reflekterer Land Ro­ver’s dybe engagement i bæredygtighed: Læderet er indfarvet med vegetabilske farver, som er kromfri, så de bedre kan genbruges, der er udbredt brug af aluminium, som både vejer mindre og er let at genbruge, og tæpperne er af filt fra bæredygtige produktioner. Det luksuriøse vanillefarvede ruskind på døre er 100 procent genbrugs­materiale, som er lavet af brugte plasticflasker.

”Vi er fast besluttede på at gøre bæredygtighed til et centralt ele­ment i vores fremtidige produktdesign og i måden, vi driver forret­ning på, og samtidig skabe biler, der har en stærk følelsesmæssig appel og opfylder folks praktiske behov,” siger Phil Popham.

LRX er den kun anden koncept bil Land Rover viser i sin snart 60 årige historie. Første gang var Range Stormer konceptet, der senere blev til den populære Range Rover Sport.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.