Toyota Mo­tor Cor­po­ration har ud­viklet en ny og avan­ceret køre­simu­lator for at kunne analysere og finde frem til hvordan al­min­delige bilister re­a­ge­rer bag rattet, og på basis af den viden finde frem til hvordan antallet af ulyk­ker kan redu­ce­res.

Simulatoren er pla­ce­ret i Toyotas tek­niske center i Japan og benytter vi­deo, en accelerationssimulator og andre tek­nologier, som gør det muligt for forskere og udviklere at ind­samle vigtige data fra situatio­ner, som det vil være for farligt at gen­nem­føre i virke­lig­heden. På denne måde kan alt som hænder i ekstreme situ­ationer måles helt præcis.

Simulatoren består af en virkelig bil placeret på en platform inde i en halv­kugle med en diameter på 7,1 meter. De indvendige flader i kug­len er ud­styret med enorme 360 graders krumme videoskærme. Når føreren ma­nøvrerer køretøjet sørger en hævemaskine, et vibrations­apparat og andet avanceret udstyr for at bevæge halvkuglen. Den mulige læng­de­bevægelse er 35 meter og sidebevægelsen er op til 20 meter. Resultatet er en nøjagtig simulering af følelsen af at køre, og både fart, acceleration, kørekomfort i sving og andre manøvre ople­ves helt som i virkeligheden.

Toyota søger konstant nye muligheder for at forbedre sikkerheden, og den nye simulator vil blive brugt aktivt i det videre forsknings- og udvik­lingsarbejde for at forbedre sikkerheden. Simulatorens funktion er ikke alene et spørgsmål om at udvikle sikkerhedssystemer i selve bilen men også systemer, som understøtter sikker kørsel og integre­rer bilen i vejens beskaffenhed m.v.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.