Når Bologna Mo­tor­show i begyndelsen af december slår dø­re­ne op for årets bilud­stil­ling, så bydes der på officiel Europa­premiere på den helt ny Suba­ru Impreza WRX STI.

Ikke meget er som det ple­jer. Fra den he­den­gangne models ef­ter­hånden kult­agtige design som sedan, er der nu tale om en 5 dørs Hatch­back. Det helt nye design ses ikke kun udvendigt, men også i kabi­nen, og under motorhjelmen findes der en række spændende nyheder.  Den nye Impreza WRX STI danner også basis for Subaru deltagelse i næste års FIA World Rally Championship, hvor Petter Solberg skal søge at genvinde sit verdensmesterskab fra 2004. De sidste 3 år har kon­kurrenterne med Seba­stian Loeb i spid­sen (Citro­en) kørt fra ham, så nu sættes liden til den nye generation af Impre­za.

Som gadebil er den nye Impreza WRX STI blevet mere luksusbe­to­net, samtidig med det brutale er bibeholdt, dette er ikke en bil for nybe­gyn­dere.

Den nye Subaru Impreza WRX STI

Impreza WRX STI er fortsat den mest prominente af Subarus model­ler. En model som efterhånden har en ubestridelig arv fra 13 frem­gangsrige år i Rally-VM. Et ikon for den kunde som søger den opti­male køreoplevelse og sportslighed, indpakket i en person­bil. WRX STI er stadig en af sports­vogns­verdenens få biler med 4 døre og 5 siddepladser.

Boxermotoren på 2,5 liter med turbo udvikler 300 hk ved 6.000 omdr. Drejningsmomentet er imponerende 407 Nm ved 4.000 omdr.  Den liggende boxermotors lave tyngdepunkt er et faktum, når det gælder stabilitet og vejgreb. I den nye WRX STI er motoren blevet sænket yder­ligere 22 mm.

SI-Drive med tre elektroniske køreprogrammer gør det muligt for føreren hurtigt og enkelt at omstille motoren. Indstillingen ”Intel­li­gent” anvendes for at spare på brændstoffet og miljøet, indstillin­gen ”Sport” til normal kørsel og indstillingen ”Sport Sharp” for at få det maksimale ud af moto­ren.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Den nye Impreza WRX STI er større end sine forgængere. Den er nemlig bygget på den samme platform som Legacy, hvilket indebærer at afstanden mellem akslerne er blevet 9,5 cm længere. Den længere akselafstand giver mere kørekomfort og et kortere udhæng.

Standardudstyret er meget omfattende. Herunder nogle eksempler:

  • Permanent symmetrisk 4 hjulstræk
  • Brembo-bremser
  • VDC (avanceret 4 hjuls ESP, antiudskridning, antispin og traction control)
  • Airbags for, sideairbags og airbaggardiner
  • Udstødningssystem med 4 stk. afgangsrør (7,5 cm i diameter)
  • DCCD – Justerbart centerdifferentiale. (Vælg mellem manuel og tre forskellige automatiske indstillinger)
  • Recaro sportsstole
  • Fartpilot
  • 18’’ Aluminiumsportfælge
  • Startknap og nøgletransponder (Keyless entry – push start)
  • Stort navigations anlæg med DVD og stereoanlæg og VGA ”touch”skærm
  • Xenonlys

Som noget helt nyt vil den Nye Impreza WRX STI også blive lanceret som Racer Van på gule plader, hvor besparelsen på at fjerne bag­sædet vil løbe op i små 300.000 kr.

Danmarkspremiere vil blive på ”Biler i Bella” udstillingen i København i marts 2008

Pris:  Endnu ikke fastsat