Danske Henrik Fisker, der står i spidsen for californiske Fisker Coachbuild, kalder nu sit selskab for ''green American premium car company,'' og det sker i forbindelse med offentliggørelsen af det første billede af den kommende "grønne" plug-in sports sedan, som forventes lanceret i 2009 til en pris på $80.000.
Men allerede her til januar 2008 vil publikum kunne opleve modellen på North American International Auto Show (NAIAS), der er den største automobiludstilling i Nordamerika.
De tidligere Fisker-modeller er alle bygget op omkring enten Mercedes- eller BMW-modeller, men denne nye model får sin egen platform og bliver dermed opbygget helt fra grunden, hvilket er et større og anderledes arbejde end blot at modulere på en eksisterende konstruktion.
Derfor har Fisker Coachbuild aftalt et nært samarbejde med Quantum Technologies, et selskab beliggende i Irvine, Californien, der har samarbejdet med flere automobilfabrikanter som f.eks. Toyota og GM men også NASA har Quantum arbejdet for. Samarbejdet skal omfatte både udvikling og test af den kommende model.
Fisker har designet en model med en meget lang front, og på den måde bliver der plads til den samling af batterier, der skal gøre modellen ægte "grøn." Samtidig har Fisker skabt en model, der får optimale køreegenskaber, maksimal sikkerhed og et smuk design.
Og "grøn" bliver den, for den bliver en ægte plug-in-hybrid-elektrisk bil (PHEV - plug-in hybrid-electric vehicle): Først og fremmest bliver modellen i stand til at køre over længere afstand alene med elektrisk power. De første oplysninger viser at modellen kan køre omkring 80 km på en enkelt opladning - ikke sådan at forstå, at du så kører "tør," for modellen skifter blot over til benzinmotoren, som også er i stand til at oplade elektromotoren. Sammenlagt kan bilen med fuld benzintank og fuldt elektrisk opladet tilbagelægge 1.000 km.
Fisker regner med årligt at producere 15.000 enheder af modellen og i den forbindelse har Fisker ansat en tidligere BMW-ingeniør - Thomas Fritz, som har en del automobilindustri-erfaring, som han kan trække på i stillingen som teknisk chef for projektet. Han har erfaring fra konstruktionen af modeller som Range Rover, BMW Z8 og programmer omkring Rolls-Royce og Lincoln.