På bilud­stillingen i Tokyo præ­sen­terer Audi kon­cept­bilen me­tro­­pro­ject quat­tro: et selv­stæn­digt de­sign­forslag, der er typisk for mærket, til seg­men­tet for kom­pakte biler. Den 4-personers bil med 3 døre kom­bi­ne­rer ret­nings­gi­vende dynamisk lin­jeføring med opti­male plads­for­hold og topmålet af kva­litet. Samtidig demon­stre­rer de visionære, tekniske løsninger på lige­ledes Audi-ty­pisk manér nye veje for effek­tivitet, dy­namik og køreglæde.

Med motoren i metroproject quattro præsenterer Audi en innovativ hy­brid­teknologi i selvstændigt design. Under motorhjelmen arbejder en 1.4-li­ters TFSI-motor med 150 hk, der overfører sine kræfter til forhjulene ved hjælp af direct shift-gearkassen S-tronic. På bagaks­len sør­ger en elek­tro­motor med en ydelse på 41 hk i accele­rati­ons­fasen for et ek­stra drej­nings­mo­ment på op til 200 Nm. Når man ”boo­ster”, dvs. når TFSI-moto­ren og elektro­motoren anven­des sam­tidig for at opnå en sportslig kørestil, forvandler kon­cept­bilen sig straks fra en forhjulstrækker til en quattro og overfører dermed træk­kraften til vej­banen på en helt optimal måde.

Derudover er elek­­tro­motoren også i stand til at drive kon­cept­bilen fremad helt uden hjælp fra TFSI-motoren og således helt uden at afgive nogen former for skadelige stoffer. Energien fra litium-ion-bat­terierne ræk­ker til en strækning på op til 100 km med ude­luk­­kende brug af elek­tromotoren. Det er muligt at genoplade batterierne i en hvilken som helst stikdå­se.

Takket være start-/stop-automatikken, re­kuperation og faser med ude­lukkende brug af elektro­mo­to­ren re­du­­ceres brænd­stof­forbruget og CO2-emissionen fra Audi metro­pro­ject quattro med ca. 15 % i forhold til, hvis det ude­lukkende var for­bræn­dingsmotoren, der blev kørt med. På trods af sine sports­lige præsta­tioner (fra 0 til 100 km/t på 7,8 sek., tophastig­hed 201 km/t) når konceptbilen helt op på 20,4 km på en liter brænd­stof. CO2-emis­sionen ligger på blot 112 g/km.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.