Den nye Ford Focus stod klar i Frank­furt da dørene til dette års ud­ga­ve af Frank­furt Motor Show åb­nede.

Det drejer sig her om en bil der videre­fører Fords ''kinetic de­sign'', og som sam­ti­dig også byder på en række af spæn­dende tekniske nyhe­der. Med til ''den nye'' Ford-familie hører allerede S-MAX, C-MAX og den nye Mondeo.

Blandt de vigtigste designmæssige signaler hører den trapezformede grill, de bagudstrækkende forlygter og kombinationen af skarpe linier samt atletiske karrosseriflader. Dette er en del af Fords nye mærke­iden­titet når man snakker om energi i bevægelse – også når bilen holder stille.

I begyndelsen af 2008 vil Fords nye 6-trins PowerShift gear­kasse med DSG gear være tilgængelig med en 2,0 liters Duratorq TDCi com­mon rail tur­bo diesel motor, som kombinerer effek­tiv­i­teten og køre­dyna­mikken fra en ma­nu­el gearkasse med kom­for­ten fra en automa­tisk gear­kasse. Flere informationer følger tættere på lanceringen.

På udstillingen i Frankfurt stod også den helt nye Ford Focus ECOne­tic, med en 1,6-liters Duratorq TDCi motor med diesel partikelfilter og 109 HK. Ford Focus ECOnetic har et gennemsnits CO² udslip på 115 gram pr. kilometer, hvilket gør motoren til klassens førende på dette område, om at reducere CO² udslippet.

Til udstyrs –og ekstraudstyrslisten tilføjes systemer som vi allerede ken­der fra den nye Mondeo, blandt andet EasyFuel systemet vil være stan­dard til ny Focus. Tidligt i 2008 bliver Ford Power startknappen med nøg­lefri start ligeledes tilgængelig. Automatisk dæktryksover­våg­­­ning er nyt ekstra udstyr til alle nye Ford Focus og LED baglygter er standard, hvis bilen bestilles med ekstraudstyr som Adaptive Front Lighting eller Bi-Xenon forlygter.

"Da Focus blev lan­ceret i 1998 repræ­sen­terede den et kvantespring. For mange æn­dre­de den på den radikale opfat­telse af Ford som bil­producent. Der­for følte vi at det var af­gørende også at tage vores nye form­sprog i brug i desig­net på Ford Focus, så hurtigt som muligt. Samtidig har vi be­nyttet anled­ningen til at gøre Ford Focus mere prak­tisk og tidsrig­tig, med en mærkbar forbedring af kvaliteten", si­ger John Fleming, presi­dent og CEO for Ford Europa.

Med ca. 5 millioner producerede Ford Focus'er er det den første og hidtil eneste bil der har opnået at blive kåret som Årets Bil, både i Eu­ropa og Nordame­rika. Totalt har Ford Focus vun­det over 80 priser alene i Europa. Den har påvirket bilud­vik­lingen i en betyde­lig grad, samtidig med at den har givet mærk­bare bidrag til den finansielle fremgang for Ford i Eu­ropa.

Ford Focus modelprogrammet for 3-dørs, 5-dørs og stationcar i Dan­mark kommer til at se ud som følger:

3-dørs

1.4 (80hk) (kun Trend)

5-dørs og stationcar

1.4 (80hk) (kun Trend)
1.6 (100hk) (Trend og Titanium)
1.6 aut. (100hk) (Trend og Titanium)
1.6TDCi (90hk) (kun Trend)
1.6TDCi (109hk) (Trend og Titanium)
2.0TDCi (136hk) (Trend og Titanium).

Produktionen starter i Saarlouis den 3. december. Priser og specifika­tio­ner er dog endnu ikke tilgængelige.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.