Ford Motor har net­op afslø­ret billeder af deres se­ne­ste design-kon­­cept, der vises frem i Frank­furt på IAA bil­ud­stillingen. Ford udta­ler, at de med den­ne kon­ceptmodel viser vejen frem mod afløseren for Fie­sta .... med mo­del­­nav­­net Verve.

Modellen, der er en 2-dørs udgave, vil blive sat til salg i Nordamerika, Europa og i Asien, når konceptmodellen afløses af en produktions­mo­del.

Ensartede globale modeller er omdrej­nings­punktet i Alan Mulallys stra­tegi, der skal vende udvik­lingen hos den amerikanske automo­bilpro­ducent. Tidligere i år har Ford skabt et nyt udviklings­team, der skal stå bag de kommende gene­rationer af små fami­liebiler. Og en af de veje man går, er at koordinere de for­skel­lige regionale teams world­wide - og det sker ved at samle trådene i Køln, hvor udvik­lingstea­met også har til huse.

Verve vil få sin offici­elle salgsdebut sidst på året 2008, mens den ver­­sion, der skal sæl­ges i Nordamerika og i Asien, kommer på mar­kedet et sted mellem 2008 og 2010. Efter planen skal Ford mindst produ­cere 1 million en­heder af den nye mo­del, som bygges på Maz­da2-platformen.

Fords øverste Europa­chef - John Flemming kan i øvrigt berette, at le­delsen hos Ford har givet designerne fuldstændig frie hænder i kon­struktionen af fremtidens mindre familiemodel. Og resultatet er opnået gennem et samarbejde mellem Fords tyske og engelske de­sig­nere i henholdsvis Køln og Dunton.

Og hvordan pub­likum vil modtage Verve, bliver testet på IAA-auto­mo­bil­udstillingen her i september lige­som Ford har planer om yder­ligere præsen­tation af 2 andre kon­cep­ter på bilud­stillinger i Kina og i Detroit - begge biler i de mindre klasser.

Endnu er der ingen hos Ford, der har taget stilling til om man bibe­holder Fiesta-navnet på den færdige produktionsmodel. Mon ikke det er klogt?