Efter at have kørt sig op gennem feltet kæmpede Prins Joachim (st.nr. 65) hårdt med englænderen John Milbank (den orange Cortina) under Copenhagen Historic Grand Prix. Til sidst fik prinsen bugt med ham og sluttede søndagens løb på en imponerende 4.plads – selvom han var startet bagest. Foto: Vivi Siiger.Der var sort af men­­nesker, masser af smil og gla­de dage i Fæl­led­par­ken week­enden igennem. Copenhagen Historic Grand Prix, der i år blev afvik­let på den dobbelt så lange bane ind ad Nørre Allé og gen­nem Fæl­ledparken til Østre Allé, blev præ­cis den publi­kums­suc­ces, som arran­gørerne havde håbet på.

 

”Vi er utrolig glade for den nye lange bane,” fortæller Ole Markussen – en af dynamo’erne i arrangørgruppen bag sommerens store motor­be­givenhed. ”Vi hørte kun rosende ord fra publikum og deltagerne – og arrangementet blev også en stor sportslig succes.”

 

”De internationale stjernekørere, der gæstede os – bl.a. den 5-dobbelte Le Mans vinder, Derek Bell og den tidligere Formel 1 kører, Le Mans vinder og Formel 1 teamchef, Jackie Oliver – var meget glade for at være med. De var imponerede over, at det var muligt at stable et sådan arrangement på benene midt i en storby – og var i det hele taget begej­strede over at besøge København.”

 

”Jeg har aldrig kørt sådan en bil før,” smilede Derek Bell, inden han satte sig bag rattet i den Volvo 142 han skulle køre PRO/AM racet i. ”Men det er altid godt at få kørt lidt race,” grinede han. Vel vidende, at han selv er stykke levende motorsportshistorie.

 

Ole Markussen peger især på den sportsånd, der prægede Grand Prix’et.

 

”Vi oplevede det sportslige engagement på en hel række områder,” siger Ole Markussen. ”Men måske var især Prins Joachims præstation i en klasse for sig. Han var i nærkontakt med beton autoværnet om lørdagen med den BMW 2002, som han skulle have kørt PRO/AM racet i. Da mekanikerne ikke kunne nå, at gøre bilen klar til racet, fik Prins Joachim lyn hurtigt arrangeret, at han kunne køre sin egen Lotus Cortina fra 1965 i ”1965-klassen” søndag eftermiddag.”

 

”Jeg starter da bare bagest, for jeg har jo ingen kvalifikationstid og så må vi jo se, hvordan det går,” smilede prinsen, som også er protektor for Copenhagen Historic Grand Prix.

 

Og godt gik det. I en bil, Prins Joachim jo kendte, kørte han sig fra bageste startposition op til en fjerdeplads efter en serie af spektakulære udbremsningsdueller for enden af den 800 meter lange langside. Dermed dokumenterede prinsen, at han ikke bare er en glimrende racerkører – der måske endda kunne have vundet løbet, hvis ikke han skulle have startet bagest. Men også, at han er en forbilledlig sportsmand, der ikke lader sig gå på af lidt modgang.

 

Den britisk bosiddende men pæredanske Juan Barazi vandt GT-klassen for biler fra før 1965 og scorede podieplaceringer i begge løb i den international GTC-TC klasse. Foto: Vivi Siiger.Copenhagen Historic Grand Prix var også skueplads for en række meget fine og sjældne biler.

 

”Kvaliteten i klassen for GT biler op til 1965 var meget høj,” nævner Ole Markussen som ét af flere eksempler på det usædvanlige opbud. ”Juan Barazi var her med flere biler, han vandt GT-klassen efter en impone­rende indsats med en Jaguar E-type Competition og formåede yderligere at score en 2. og en 3.plads i de to halvtimers løb, der udgjorde den internationale GTC-TC klasse. Hér kørte Barazi en AC Cobra. Denne klasse blev i øvrigt vundet af en schweizisk kørt Ford GT 40, som også en meget sjælden bil.”

 

”Alle tiders tid” konkurrencen blev ikke overraskende vundet af Danmarksmesteren Casper Elgaard fra Team Essex, der kørte sin 2007 Aston Martin banen rundt på 52,264 sekunder – rundt regnet 8-10 sekunder hurtigere end de tider, der ellers blev kørt på i de hurtigste af de historiske klasser.