Volvo Cars har et af bilverdenens største programmer af bioetanol-motorer. I alt kan fem modeller – Volvo C30, S40, V50, V70 og S80 – leveres med en eller to Flexifuel-varianter. Dog ikke i Danmark, hvor det ikke er muligt at tanke bioetanol.

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo Cars udvi­der pro­gram­met af mo­to­rer der kan køre på bio­eta­­nol med en 200 hk Fle­xi­fuel-tur­bo­motor.

I løbet af første halvår 2008 introducerer Volvo Cars en femcy­lindret 2.5 liter Flexifuel-motor med turbo. Motoren yder 200 hk og bliver introduceret til Volvo V70 og S80. Begge modeller kan også fås med en 2 liter Flexifuel-motor.

Dermed har Volvo Cars et af bilverdenens største programmer af bio­eta­nol-motorer. I alt kan fem modeller – Volvo C30, S40, V50, V70 og S80 –leveres med en eller to Flexifuel-varianter.

"Der er et stort potentiale i Flexifuel til større modeller også. Det er derfor vi vil udvide brugen af denne teknologi løbende i de kommen­de år. Det gør vi, fordi det bliver lettere og lettere at tanke bio­brænd­­stoffer i Europa. Standardisering af biologiske brændstoffer og retningslinier for bære­dyg­tig produktion inden for EU gør udviklingen af disse brændstoffer endnu lettere," siger Lex Kerssemakers, direk­tør for Business and Product Stra­tegy hos Volvo Cars. Flexifuel vari­anter af Volvo V70 og S80 kan fra slut­ningen af 2007 leveres med en firecylindret 2.0F motor, der er ombyg­get til E85 og yder 145 hk og  har et maksimalt drejningsmoment på 185 Nm.

Flexifuel varianter af Volvo S40, V50 og C30 har en firecylindret 1.8 liter suge-motor, 1.8F, som yder 125 hk og har et maksimalt drej­nings­moment på 165 Nm.

Det kræver en del ombygning af en motor, hvis den skal kunne køre på E85. Bl.a skal følgende elementer ændres: brændstofslanger, ven­­­tiler og pakninger ændres, så de bedre kan modstå etanolets mere ætsende egenskaber, indsprøjtningsventilerne er forstærkede og udviklet til E85, fordi der skal sprøjtes mere brændstof ind i moto­ren, eftersom energiind­holdet i E85 er lavere end energiind­holdet i benzin. Dertil kommer, at bilens software er tilpasset E85.

Motorstyringssystemet fornemmer automatisk brændstoffets øjeblik­kelige blandingsforhold i tanken og optimerer forbrændingsteknikken herefter.

Konkurrerende brændstofforbrug
Brændstofforbruget (ved blandet kørsel i.h.t. EU's normer) ved kør­sel på E85 er 9,7 km på literen (C30 1.8F), 9,6 km på literen (S40 1.8F og V50 1.8F), 12,0 km på literen (V70 2.0F, foreløbigt tal) og 12,3 km/liter (S80 2.0F, foreløbigt tal). Bioetanol er et fuldstændig bære­dygtigt brændstof, som kan udvindes af de fleste biomasse­kil­der, så­som korn, sukkerroer og cellulose. Når man kører på E85 (85 pro­cent bioetanol og 15 procent ben­zin) optages CO2 udledningen fra bio­eta­nolet i naturens egen bio­lo­giske proces.

Bioetanol har vind i sejlene
Volvo Cars introducerer Flexifuel biler på et stigende antal markeder. Foruden Sverige sælges disse modeller i Frankrig, Norge, Finland, Tysk­land, Østrig, Holland, Spanien, Storbritannien, Irland, Belgien og Schweiz. Samtidig står introduktionen af Flexifuel biler på andre eu­ro­pæiske lande lige for døren.
I alt regner Volvo Cars med at sælge 10.000 biler med denne tek­no­lo­gi i 2007.

Stærkt alternativ
"Der findes ikke noget andet enkelt brændstof, der kan erstatte ben­zin og diesel alene. Vi tror på et samfund med multienergi, altså hvor der sideløbende udvikles mange forskellige brændstoftyper og tek­no­­logier. E85 er en stærkt alternativ, som mindsker afhængig­he­den af fossile brændstoffer, og vores Flexifuel program er en vigtig del af vores strategi om at bidrage til bæredygtig personlig mobili­tet," for­kla­rer Volvo Cars koncernchef Fredrik Arp.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.