Med Hy­un­dai i30 in­trodu­cerer Hyundai en 5-dørs fa­mi­liebil, der er en af klassens mest rummelige. Og det til­med til en vejle­dende udsalgs­pris fra kun kr. 169.995,- ekskl. me­tallak og leverings­om­kostninger. Bilen in­troduceres i Dan­mark den 1. september.

Rummeligheden skyl­des bilens for­holds­vis store bredde og klassens største akselafstand på 2,65 meter, som Hyun­dai’s interiørdesignere har udnyttet til at skabe optimal komfort og flek­sibilitet.

Akselafstanden har også sat præg på det ydre design i form af lan­ge, ubrudte linier, som fra siden skaber et både stilfuldt og frisk look i har­moni. Forfra springer karakterlinierne i kølerhjelmen i øjnene og de store lygter under klare glas smyger sig op ad siderne. Designet fulden­des af den kraftfulde bagende med de markante kombina­ti­ons­lygter. Her ser man også designdetaljer som spinklerdyse indfat­tet i den tredje stoplygte og Hyundai emblemet som håndtag til bag­klappen.

Komfortabel kabine

Der er masser af plads både på for- og bagsæ­derne samt til bagage. Samtidig står Hyundai i30 for en så høj grad af komfort og køre­glæ­de, at den midt i sin praktiske anven­delig­hed også er en bil, der taler til hjertet. Dette både i form af sit ele­gante og friske design med sportsligt islæt og en utrolig velindrettet førerplads og kabine, hvor der ikke er sparet på noget. For eksempel er der integreret radio med rat betjening og mulighed for tilkobling af iPod / USB stik.

Førerpladsen er indrettet med hovedvægt på komfort. Forsæderne er ergonomisk udformede med sidestøtte og mulighed for justering i højden og ved lænden. Sportsrattet med tre eger kan justeres i høj­den og læng­deretningen, og den korte gearstang ligger lige til hån­den. Store runde ure med blåt lys og LCD teknologi i det centrale display giver perfekt overblik.

På bagsædet er der masser af plads, og splitbagsædet kan lægges helt fladt ned, så det flugter med gulvet i bagagerummet. Bagage­rumskapa­citeten er på 340 liter og 1250 liter med nedfældet bag­sæ­de (VDA-norm).

Nye motorer

Med i30 introduce­rer Hyundai en række nye højtydende og brænd­stof økonomiske moto­rer. Basismodellen er en 1.4 liters ben­zin­motor med 109 he­ste­kræf­ter og et brænd­stofforbrug på 16,4 km/l jf. eu-normen. 1.6 liters ben­zinmotoren har 122 hestekræfter og et brænd­stofforbrug på 16,1 km/l jf. eu-normen. Topmodellen er en 2.0 liters benzinmotor med 143 hestekræfter, et brændstof­forbrug på 14,1 km/l jf. eu-normen og en topha­stighed på 205 km/t.

1.6 CRDi dieselversionen findes som både high og low power. Low power yder 90 hestekræfter og har et højeste drejningsmoment på 235 Nm samt et brændstofforbrug på 21,3 km/l jf. eu-normen. 1.6 CRDi High power har 115 hestekræfter og et højeste drejnings­mo­ment på 255 Nm. Brænd­stofforbruget er ligeledes på 21,3 km/l jf. eu-normen og tophastigheden er 188 km/t.

Seks airbags og ESP

Hyundai i30 er udstyret med fuld sikkerhedspakke. Alle modelvari­an­ter har: seks airbags, aktive nakkestøtter, ABS med elektronisk brem­sekraft fordeling (EBD) og det elektroniske stabilitets probram (ESP)

De to frontairbags er af depowered typen, som minimerer risikoen for skader ved air­bag­ud­løsning. De to gardin­airbags beskytter både for- og bagsæde­pas­sagerer i tilfælde af en sidekollision. Hertil kom­mer sideairbags foran. Der er mulighed for at frakoble passa­ger air­bagen, så man kan benytte en bagud­vendt barnestol på passa­ger­sædet.

Introduktion i Danmark

Hyundai i30 introduceres hos de danske Hyundai forhandlere den 1. september 2007. Modelprogram og vejledende udsalgspriser er som følger:

1.4 Classic - kr. 169.995,- 
1.4 Classic med A/C - kr. 179.995,- 
1.6 Comfort med A/C - kr. Ukendt
2.0 Comfort med klimaanlæg - kr. 254.995,- 
1.6 CRDI Classic md 90 HK og A/C - kr. 199.995,- 
1.6 CRDI Classic md 115 HK og A/C - kr. 214.995,-  

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.