Corvette Racing’s suc­ces i Le Mans 24 timers løb sætter spot­light på GM Tek­no­logi.

Le Mans, Frankrig – Den sejr, som hvert medlem af Cor­vet­te Ra­cing tea­met sætter over alle andre, er Le Mans 24 timers løb, ver­dens stør­ste og mest pre­stige­fyldte sports­vogns løb. 5 gange indenfor de sidste 6 år har Corvette vundet GT1 class titlen på Le Mans. Disse sejre, vundet over formidabel inter­national konkur­rence, har spillet en afgørende rolle for Corvette’s renommé over­alt i verden på præ­sta­tion, holdbarhed og driftsikkerhed.

Corvette Racing kørerne Oliver Gavin, Olivier Beretta og Jan Mag­nussen har stået på Le Mans vinder podium 3 år i træk med sejre i deres No. 64 Compuware Corvette i 2004, 2005 og 2006, Johnny O´Connell og Ron Fellows teamet med Scott Pruett i No. 63 Corvette fik The Class Honors, og i 2002 gentog O´Connell og Fellows bedrif­ten med Gavin som tredje mand i teamet. 

”Le Mans er sportsvognenes Hellige Gral race” sagde Corvette Ra­cing’s program manager Doug Fehan. ”Der findes ikke noget tilsva­rende i ver­den, mere end 2000 journalister dækker begivenheden, op mod 300.000 tilskuere på banen og millioner følger det via den verdens­om­spændende tv-transmission”.

Siden teamets debut i 1999 har Corvette Racing deltaget i 77 løb, vundet 51 sejre og 34 One-Two Finishes. Teamet har, hovedsagelig i løb i Nord Amerika, vundet the American Le Mans Series (ALMS) GT1 producent mesterskab i 6 på hinanden følgende år i træk.  Corvette Racing kørerne Fellows, O'Connell, Gavin og Beretta har opnået at vinde ALMS GT1 me­ster­skabet i 5 på hinanden følgende sæsoner i træk. Af andre højde­punkter kan nævnes en samlet sejr i 2001 Rolex 24 i Dayton.

Corvette Racing har også vundet an­erkendelse udenfor banen. I februar 2006 blev den mesterskabs­vin­dende Corvette C6.R  af daily­sports­car.­com, et anset online ma­ga­sin, der giver dybde­gående ver­densomspæn­den­de omtale af sports­vog­ne og GT serier, udråbt til ”North American Car of  the Year”, over mo­deller som Audi, Aston Martin og Maserati. I novem­ber 2006 blev Corvette Racing’s LS7.R small-block V-8 hædret med titlen ”Global Motorsport Engine of the Year” ved åbningen af Professional Mo­tor­sport World Expo i Cologne, Tyskland. Prisen var til afstemning blandt et ekspert­panel på 50 racermo­toringeniører, repræ­sente­ren­de motorsportens spectrum.

”Corvette C6.R raceprogram fortsætter traditionen med produktions baserede sportsvogne for yderligere  forbedringer”, sagde GM’s ra­cing director Mark Kent. ” Den vedvarende udveksling af infor­ma­tio­ner og konstante overførsel af teknologi mellem race- og produk­ti­onsprogram­mer­ne sikrer, at erfaringer fra banen kommer hver ene­ste Corvette til gode på landevejen.

Der er kendte ansigter forskellige steder, når Corvette Racing vender tilbage til Le Mans 24 timers løb i 2007 med et revideret team setup. Johnny O´Connell og Jan Magnussen kører No. 3 Compuware Cor­vet­­te C6.R ved alle ALMS begivenhederne. Ron Fellows deltager i 3 udholden­hedsløb (Sebring, Le Mans og Petit Le Mans), da Fellows får nye opgaver og ansvar hos GM Racing. Oliver Gavin og Olivier Beret­ta kører No. 4 Compuware Corvette C6.R, forsvarende GT1 mester­skabet og sammen med Max Papis i de 3 udholdenshedsløb.

”Ændringen af tea­met giver os 2 stærke og afbalancerede hold, som begge kører for at vinde” sagde Steve Wesoloski, GM’s road racing group manager. ”Vi er meget glade for, at Ron Fellows vil påtage sig nye opgaver og an­svar, idet han begynder en ny æra i sit karriere­forløb, som ambas­sadør for Corvette samt  værdifuld rådgiver for GM Racing”.

Corvette C6.R sportsvognen  er den mest teknisk avancerede sports­vogn GM nogensinde har udviklet, hvor den avancerede tekno­logi fra sjette generations Corvetten og Corvette ZO6 produktions­modellen er anvendt. Corvette C6.R har stærke forbindelser til dens showroom modstykke, som Le Mans reglerne kræver det for at holde sig tæt på produktion specifika­tionerne. For eksempel har den de samme hydroformede stål­trem­mer, som også er anvendt ved pro­duk­tionen af Corvette coupes og conver­tibles, hvilket giver et stærkt grundlag for sportsvogne. Den sportsvogns forberedte motor LS7.R  har samme opbygning og yder 512 hk som LS7 small-block V-8, der ligger i Corvette ZO6.

”Vi har et ordsprog, der siger - vi kører døgnet rundt og vinder ver­den rundt ” forklarer Corvette’s marketing manager Gary Claudio. ”Den dæk­ning 24 timers Le Mans løbet har fået, har på rekordtid sendt Corvette og Chevrolet ind på verdensscenen. De personer, der ejer en Corvette er meget opmærksomme på produktet og de ved, hvorfor racing styrker bilerne, de kører i.

I mere end 50 år har racing spillet en væsentlig rolle til bevarelse af Corvette’s ry som Amerika’s præstations ikon. Corvette’s første klas­se sejr i Sebrings12 timers løb i 1956 var det første skridt ind på ver­densscenen, der grundlage dens ry som førende i konkurrencer på topniveau. Nu med 5 class titler i Le Mans 24 timers løb, er Amerika’s favorit sportsvogn nu på højdepunktet af det internationale udhol­denhedsløb.