Om den nyeste GTI-model sættes i serieproduktion vides ikkeVolkswagen har byg­get en 650 hk Golf GTI - ene og ale­ne for at glæde modellens mange entu­siastiske fans - world­wide.

2007 Volkswagen GTI W12 concept

Den mest solgte model i Europa er Vokswagen Golf, som gennem rene har fået en stor skare af glødende entusia­ster, og hvad er det bed­ste man kan gøre for at tækkes dem og glæde dem? Man giver dem natur­ligvis noget nyt legetøj og det var en begiven­hed, som fandt sted i sidste uge i Maria Wörth - Reifnitz ved Wör­ther­see i Østrig, hvor det årlige Golf GTI-træf finder sted hvert år.

Her afslørede Volkswagenwerk en såkaldt studiemodel med tilnav­net GTI W12-650O - en studiemodel, der er forsynet med en cen­ter­motor af typen biturbo W12 på 6.0 liter og med 650 hk. Det er tre gange så kraftigt, som den nuværende standardudgave og temmelig meget po­wer til den relativt lille model med tre døre.

Modellen trækker utraditionelt på baghjulene, og det bliver ikke blot den kraftigste, men også den hurtigste Golf, der nogensinde er ble­vet bygget: 3,7 sekunder til 100 km/t og med en topfart på omkring de 336 km/t.

GTI W12 er sænket næsten 10 cm og med en specielbygget under­vogn er det lykkedes fabrikanten at undgå en vulgær hækvinge til sikring af mo­dellens vejbeliggendehed ved høje hastigheder.

Motoren er i øvrigt lånt fra den store Volkswagennmodel Phaeton og til køling har GTI-modellen fået nye luftindtag lige foran baghjulene.

Så alt i alt var der lagt op til en stor oplevelse, som ventede de mange tusinde GTI-entusiaster, som hvert år mødes til et 4-5 dages træf i den lille østrigske by ved Wörthersee i Kärntern.