Ny Mondeo TV-re­kla­me får premi­ere under UEFA Cham­pions Lea­gue Fina­len.

Under UEFA Cham­pi­ons Lea­gue fi­na­len i aften, præsen­terer Ford Europa en 90-se­kun­der lang TV-re­klame omkring den nye Mon­deo. Titlen på TV-re­­kla­men hedder "Desire"  og er en afvi­gelse fra tradi­tionelle bilreklamer.

Reklamen udfordrer seernes opfattelse af en typisk bilreklame og signa­lerer, at ankomsten af den nye dynamiske Mondeo, bogsta­veligt talt vil få bilejere til at ønske at deres gamle bil skal svæve væk. 

"Det er kun passende at vi afslører den nye Mondeo med en rekla­me, som er ligeså innovativ og karakteristisk som bilen selv," sagde Stephen Odell, Vice President for Marketing, Sales and Service, Ford Europa. "Vi ønskede at nå nye bredder af publikum med "Desire" og finalen er derfor den perfekte mulighed for dette."

På trods af at normen i dag, består i at bruge computeranimerede billeder i mange reklamer, bryder ''Desire'' mønstret, da nogle af bi­lerne rent faktisk var oppe og svæve.

Den letteste medvirkende bil, med en vægt på fem kilo, er udviklet af den tyske virksomhed  Effekt Technik og er i stand til at svæve når den er fyldt med helium. Det er første gang at et sådant køretøj har medvirket i en reklame eller film. De andre biler der blev brugt i rekla­men var lavet af kulfibre.

Reklamen er filmet i 30 lokationer både inden - og udenfor London, og omfatter derfor internationalt kendte landmærker som Trafalgar Square og Tower Bridge.

Reklamen var instrueret af den franske instruktør Philippe André, som er kendt for sin unikke evne til at blande fantasi med slående visuelle effekter.

"Jeg håber at ''Desire'' vil skabe en stærk reaktion hos dem som ser den, "sagde André. "Den nye Mondeo er en speciel bil for Ford og det virkede rigtig at introducere den med et strejf af magi."

Michael Andrews leverer musikken til "Desire". Nummeret er også soundtrack til kult-filmen fra 2001, ''Donnie Darko''. 

Omkring den helt nye Mondeo
Den nye Mondeo har gennemgået både en indvendig og udvendig udvikling. Den er Fords stærkeste fremstilling af Kinetic Design til dato, den er stilet, mere luksuriøs, og mere stille end nogensinde før – hvilket forstærker Mondeo's i forvejen karakteristiske køreegenska­ber, sammen med en bunke af nye tekniske egenskaber.

Siden Mondeo blev introduceret i 1993, er der solgt omkring fire millioner enheder.