Herbert von Karajans Porsche 959Da Porsche præse­n­te­rede sin model 959 i 1980'er­ne længe in­den udtryk­ket "super­bil" var op­fun­det, var den ken­de­tegnet for høj tek­­nisk kompe­tance, ud­vik­ling og re­search og ikke mindst overle­gen­hed. Kort sagt de­fi­nede den en helt ny genre og skabte nye forvent­nin­ger til auto­motive ud­vikling.

Modellen rum­me­de mange tekniske nyskabelser inkl. glasfiber Kevlar karrosseri, idet det var den første model, der anvendte duPont's Kevlar materiale. Og både affjedrings- og støddæmpersystemet hav­de tre forskellige indstillings­muligheder - alt efter den ønskede kør­sel.

Og dens bremsesystem var blokeringsfri, idet det blev kontrolleret af en hurtigtarbejdende miniprocessor - også dækkene var en nyska­belse - fra Bridge­sto­ne af typen, der ikke kunne punktere.

Motormæssigt stod den ikke tilbage for konkurrenterne: En sekscylin­dret 2.849 cc motor med twin turbolader og intercooler, der var vand­­kølet og som ydede 450 hk ved 6.500 omdr. pr. minut. Og som i øv­rigt nemt kunne boostes til 640 hk. Den havde yderligere et elek­tro­­nisk kontrolleret 4-hjulstræk, så vejbeliggenheden var ekstrem god.

0-100 km/t skete på 3,9 sekunder - selv på våd vejbane.

Den lange liste over ekstremt spændende nyheder og egenska­ber på Porsche 959 var næsten uendelig, men kort fortalt var den re­elt den første "super­bil" nogensinde.

I Porsches produktionshistorie kan man kun finde 292 ek­sem­plarer af Porsche 959, der forlod Zuf­fen­hausen i den periode, man produ­cerede den berømte Porsche.

Alle 292 stk. var solgt up front og én af de nye kunder var den legen­dariske dirigent Herbert von Karajan, der var født i 1908. I mere end 35 år var han leder af Berlin Philharmonic Orchestra, og han var må­ske ukendt for mange ivrig Porsche-fan og havde derfor ejet adskil­lige Porsche-modeller tidligere.

Som Porsche var han selv født østriger og blandt hans mange Por­scher finder man modeller som Carrera RS og en af de første 911 Turbo'er.

Karakteristisk for hans Porscher var, at han ofte udstyrede dem med specielle features eller en helt speciel farve, der ikke var standard. Man var vel den mest berømte dirigent nogensinde?

Da Porsche besluttede sig for at sætte en begrænset produktion af 959'eren i gang, var Herbert von Karajan en af de første kunder, som Porsche kontaktede. Og da en rød 959 var klar til prøvekørsel, sad den den­gang ikke helt unge "Maestro" (han var i firserne) bag rattet af superbilen.

Han blev så begej­stret for bilen, at han omgående bestilte en rød 959 med specielt gråt indtræk. Prøvekørslen blev i øvrigt filmet af  tysk TV, og her hø­rer man von Karajans kone udtale efter bestillin­gen af den noget kostbare model, at han "vist hellere måtte se at få solgt nogle flere plader."

Bilen blev leveret af fabrikken selv den 15. februar 1988 på hans vin­terresident i St. Moritz. Inden hans død i 1989 solgte Herbert von Karajan den til en nær ven - en velkendt filantrop, der ligeledes var motorentusiast. Og det er hans familie, der nu sætter modellen til salg. Pris: Ukendt