En ægte 2-perso­ners sportsvogn med 264 hk og bag­hjuls­træk. Den legen­dariske Opel GT coupé, der blev frem­stillet fra 1968 til 1973, har fået en vær­dig afløser med samme navn: Opel GT.

Den 2-personers Opel GT med 264 hestes turbomotor er på det danske marked og koster 640.000 kroner. 15 ordrer er allerede mod­taget.

Den tidligere GT model blev dengang præsenteret som en konceptbil, men interessen blandt publikum var stå stor, at den stort set uæn­dret gik i pro­duktion.

Den nye GT er stærkt inspireret af Vauxhall VX Lightning koncept, til­passet Opels design. Opel GT bliver fremstillet på GMs fabrik i Wil­mington/Dela­ware i USA. Herfra kommer også søstermodellerne Pon­tiac Solstice og Saturn Sky.

Skarpe linier parret med stramme flader giver GT et frisk, dynamisk udseende. Forpartiet domineres af de kraftige stødfangeres markan­te bøjning, den tværgående kromliste med Opels logo og de tredi­mensionale forlygter med klart glas, der er trukket et stykke om på sidepanelet. Luftindtagene i motorhjelmen og luftvekslerne bag de to sæders nakke­støtter er med til at give det sportslige præg. Der er ingen mekanik i stoftaget, der forsvinder helt ned under et dækken, når der køres sporty med toppen nede.

Veludstyret
Den nye Opel GT må siges at være veludstyret. Som standard er der 18 tommer letmetalfælge med 245/45 R 18 dæk, ESP og Traction Control, der begge kan justeres af føreren og slås helt fra, så man fuldt ud kan køre sportsligt efter eget temperament.

Andet standardudstyr er CD radio med seks højttalere og betjening fra rattet, MP3-tilslutning, elindstillelige sidespejle, elruder, højdeind­stilleligt førersæde, fartpilot, aircondition, tågelygter og fjernbetjent dørlås samt bagagerum er standard.

Desuden er rat og ge­ar­knop læder­be­klædt, og bagruden i stofkale­chen er opvarme­lig. ABS bremser samt air­bags foran begge sæder må siges at være en selv­følge.

Den korte gearstang har korte bevægelser til hurtige skift af de tæt­lig­gende gear.

132 hk pr. liter slagvo­lumen
Den 4-cylindrede turbomotor er anbragt på langs forrest i bilen, og den trækker over en manuelt betjent 5-trins gearkasse på baghju­lene. Med turbo og direkte indsprøjtning udvikler den 264 hk ved 5.300 motorom­drejninger pr. minut, og det er første gang en Opel motor udvikler 132 hk pr. liter slagvolumen.

Tophastigheden er 230 km/t og med et drejningsmoment på 353 Newtonmeter mellem 2.500 og 5.000 o/min accelererer Opel GT fra stående start til 100 km/t på kun 5,7 sekunder. I gennemsnit svarer forbruget til 10,87 km/literen. Indsprøjtningstrykket er op til 155 bar, og når motoren går i tomgang, er trykket nede på 50 bar.

Udblæsningsgassen udnyttes mest muligt ved at opdele den i to strømme fra cylinder et og fire og fra cylinder to og tre. Det bevirker, at ladetrykket opbygges ved 1.400 o/min, og nedtrædning af gaspe­dalen giver omgående acceleration. I en intercooler køles ladeluften ned med cirka 100 grader. Udblæsningsventilerne er fyldt med natri­um af hensyn til bedst muligt køling, og stemplerne får ekstra køling, fordi dyser sprøjter olie op på undersiden. Bagge knastaksler juste­res i forhold til motorens øjeblikkelige belastning. To balance­aksler giver en usædvanlig fin gangkultur for en 4-cylindret motor. En særlig udformning af stempelkronerne giver en kraftig gennem­hvirvling af den indsugede gas, hvilket har gjort det muligt at anvende et usæd­vanligt højt kompressionsforhold for en effektiv turbomotor på 9,2: 1, hvilket kommer benzinforbruget ved delbelastning til gode.

Motoren er baseret på den 2,2 liters direct injection motor, der findes i Opel Vectra siden 2004 og den 2,0 liters turbo, der blev introduce­ret i Vectra GTS i foråret 2003.  ECOTEC aluminiumsmotoren i GT er på 1998 cm3 og udviklet af ingeniører fra GM Powertrain på begge sider af Atlanten.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Der er også taget hensyn til lave vedligeholdelsesomkostninger. De kædetrukne knastaksler er fri for vedligeholdelse. Det faststøbte hus til oliefilteret kræver kun udskiftning af selve filteret, og olie skiftes efter oplysning i et display. Tændrørene skal kun skiftes efter 160.000 kilometer, kølevæsken efter 240.000 kilometer.

Justerbart køretemperament
Både for- og baghjul er ophængt i triangelarme af smedet aluminium. Der er skivebremser på alle hjul - og ABS, Traction Control (TC) og ESP (Electronic Stability Program) overvåger sikkerheden. Føreren kan selv finindstille niveauet for ESP og brugen af TC. Begge syste­mer er fuldt aktive når bilen startes – indstillet til at give stor, stabil køreglæde. Ved et tryk på ESP knappen på instrumentpanelet afbry­des Traction Control, men ESP forbliver aktiv og griber ind som van­ligt. To korte tryk ændrer ESP calibreringen til en mere sporty virke­måde – og samtidig er TC afbrudt.

Holder man ESP knappen nede i 10 sekunder indtil ”ESP Off” symbo­let lyser, er både ESP og TC uden virkning. Et kort tryk nårsomhelst bringer systemerne tilbage til normalvirkning. Det samme sker, når motoren stoppes.

Et display og et lyssignal i instrumenteringen holder chaufføren orienteret om status for begge systemer.

Lige fra begyndelsen blev GT konstrueret til at opfylde de særlige krav, der stilles til en åben to-sædet sportsvogn. Altså en meget stiv undervogn med hydroformede (*) sidevanger med en supplerende kardantunnel af trukket stål, der både kommer køreegenskaber og passiv sikkerhed til gode.

(* Komponenter fremstilles af stål ved hjælp af højt vandtryk – en teknik, som også er anvendt til chassisdele til Opel Astra og Vectra. Kun den legendariske amerikanske Corvette er baseret på hydrofor­mede sidevanger.)

Bilen egenvægt inklusive fører er fordelt med 51 procent på forhju­lene og 49 procent bagtil.

Tre spørgsmål til designchefen: Bryan Nesbitt, chef for GM Europa Design svarer.

Den første Opel GT var en milepæl i historien om bildesign. Gør det ikke meget vanskeligt for en designer at præstere en efterfølger?
Bryan Nesbitt: ”Landskabet for markedet har helt bestemt ændret sig siden oprindelige GT’s introduktion. Biler med særligt image er blevet stadig mere dramatiske. Det har været vores mål at slå en pæl gennem nogle af de følelsesmæssige indtryk fra den første GT. Der er selvfølgelig lighedspunkter som den forreste stødfanger og det lange forparti, men oversat til et moderne perspektiv, der følger de nuvæ­rende Opel modeller. Vigtigt – ikke ulig den oprindelige – er det, at blot synet af den nye GT fortæller, at dette er en bil skabt til køre­glæde.

Nu kan der være fordele ved at fremstille en smuk model som en roadster: Typisk har man mere frihed på grund af produktets særlige image i forhold til produktionsmodellerne”.

Hvad er karakteristikken ved en klassisk, sporty roadster som GT?
Bryan Nesbitt: ”Proportionerne spiller en afgørende rolle for at give en bil det grundlæggende udtryk. GT er bred og flad. Den forlængede silhuet, store akselafstand med små udhæng og 18 tommer hjulene helt ude i hjørnerne er de vigtigste elementer.”
(Sporvidde for/bag: 1543/1561 mm, akselafstand: 2415 mm, længde:4100, bredde:1813)

Hvor blev designet til GT udført?
Bryan Nesbitt: ”I Europa. Designet for Opel GT fik sin inspiration fra Vauxhall VX Lightning konceptet, der blev udviklet i maj 2003 for at fejre Vauxhalls 100 års fødselsdag. (Vauxhall er Opels britiske søster­mærke i GM koncernen). Den endelige udformning af GT fandt sted i GM’s Design Center i Detroit og i GM’s Design Center i Rüsselsheim.”

Bryan Nesbitt blev udnævnt til direktør for GM Europa Design Center i februar 2004. I denne stilling er han ansvarlig for design af Opel-Vauxhall, Saab og visse af det amerikanske mærke Saturns modeller. Han er født i Phoenix, Arizona, USA, 24. januar 1969. Bryan Nesbitt studerede arkitektur og industriel design ved Georgias tekniske in­stitut og har en bachelorgrad i design af automobiler fra Art Center of Design i Pasadena, Californien.

Hård afprøvning  af Opel GT
Testkørsel: 100.000 kilometer på 26 uger – svarende til 4-7 års kørsel.

Det er ikke så mærkeligt, at Odenwald skoven er et populært ud­flugtsmål i det sydligere Hessen, men Opels udviklingshold er ikke så interesseret i turisterne, langt mere i de varierende krav fra vejenes beskaffenhed, når nye biler testes.

I de seneste to år er alle nye Opel modeller afprøvet på en 200 kilometer lang strækning. Hovedveje og mindre landeveje udgør hver 40 procent, og en fire kilometer lang strækning bliver kørt på meget dårligt vedligeholdte veje.

For Opel GT og de andre Opel modeller er målet at køre 100.000 kilometer på cirka 26 uger.

For gennemsnitsbilisten i Tyskland ville det tage mellem fire og syv år at tilbagelægge denne distance.

To Opel GT var i gang fra klokken 6.15 til 22.00 fra mandag til fredag, hvor de kørte hver fire omgange - eller 800 kilometer hver dag. Efter hver omgang aflægger kørerne rapport til udviklingscentret. Under disse (hårde) prøvekørsler skal alle færdselsregler og hastig­hedsbe­grænsninger overholdes, og bilerne vurderes til stadighed med basis fra kundernes synspunkt.