Volvo's to grundlæggere: Assar Grabrielsson, adm. direktør, og Gustaf Larson, udviklingsdirektør.
Der har nu kørt Vol­vo-biler rundt på alver­dens veje i 80 år. Vol­vo's  histo­rie er ble­vet fortalt utal­lige gange i årenes løb – ved den­ne lej­lig­hed har vi valgt at sam­men­­fatte de vigtigste begiven­heder i hvert tiår i virksomhe­dens leve­tid, startende med 1927.

1927
Den 14. april slås porten op til fabrikken på Hisin­gen i Göteborg, og den allerførste serie­producerede Volvo-bil ruller ud. Modelnavnet er ÖV4, hvilket er svensk for Åben Vogn med fire cylindre. Prisen er sat til 4.800 svenske kroner, mens den lukkede udgave, som kort efter præsenteres under modelnavnet PV4, koster 1.000 kroner ekstra. Målet er at bygge 500 biler i hver serie, men det viser sig at være svært at finde kunder, og der bliver kun solgt 297 biler det første år. Ved roret for den unge virksomhed – og der blev de indtil midten af halvtredserne – står virksomhedens to grund­læggere Assar Grabri­els­son, adm. direktør, og Gustaf Larson, udviklingsdirektør.

1937
Året inden blev en relativt simpel model præsenteret – PV51. Mo­del­len kan ses som Volvo's første forsøg med en volumensælger, og den har bestemt ikke lige så spændende linier som den strømlinede PV36 Carioca, men ikke desto mindre har den i høj grad samme karakter og har samme type sekscylindrede motor. PV51 sælger derfor langt bedre. Ved starten af 1937 introduceres en supplerende model, PV52, som er bedre udstyret end PV51, men ellers har samme udse­ende. I løbet af året produceres der 1.815 Volvo-biler.

1947
Nils Bohlin, opfinderen af Volvo trepunkts sikkerhedssele, der blev introduceret i 1959. 
Efter seks års krig fulgt af en lang industri-strejke i Sverige og gene­relle opstartsproblemer primært pga. mangel på råstoffer starter seriepro­duktionen af PV444 omsider i februar måned. PV444 er Vol­vo's første lille bil med et selvbærende karrosseri og motor med overlig­gende ventiler. På nuværende tids­punkt  har Volvo allerede ordrer på 10.181 biler af den planlagte produktion på 12.000. De første 2.300 bestilte biler sælges med tab for 4.800 svenske kroner, som er den pris, bilen blev annon­ceret til, da den blev vist første gang i 1944. I 1947 er prisen på en ny PV444 8.000 svenske kroner. Volvo er blevet en større virksomhed med 3.000 ansatte og en om­sætning på 112 millioner svenske kroner. Produktionen når i 1947 op på 2.531 biler.

1957
I efteråret året før blev den nye Volvo Amazon præsenteret, og i starten af 1957 kommer serieproduktionen i gang. Den nye model koster 12.600 svenske kroner ab fabrik. I årets løb monteres fast­gøringsbeslag til topunkts seler foran som standard i alle Volvo per­sonbiler. Den sidste Volvo Sport model ruller af båndet – og bringer produktionstallet op på blot 67 biler – og 1957 er også sidste model­år for PV444. Volvo har nu været repræsenteret på det nordameri­kanske marked i to år og har allerede over 100 forhandlere der. Eks­porten til Nordamerika og mange andre markeder er i fuld gang. Der bygges 42.192 biler dette år – af 13.000 medarbejdere.

1967
  Volvo 544 testes i Volvo's nye vindtunnel i 1960. Dette er første model­år for den nye Volvo 144, som blev vist første gang i august året før. Med denne model, der har en listepris på 19.300 svenske kroner, tager sikkerheden et gigan­tisk skridt fremad. Bilen har skive­bremser både for og bag, en sikkerheds­ratstamme og en ny type fast­gøring til trepunkts sikkerhedsseler. Kar­ros­seriet er udstyret med energiabsor­berende struktur for og bag, og bremserne har et unikt trian­geldelt tokreds system. Volvo præsenterer også verdens første bagudvendte barnestol dette år, og sikkerhedsseler introduceres på bagsædet i Volvo-biler. Senere på året præsenteres Volvo 145 Herre­gårdsvogn. Volvo-modeller med dobbelte karburato­rer til eksport til USA er forsynet med et filtreringssystem til udstød­ningen. Årlig pro­duk­tion i alt 148.742 biler.

1977
For jo ældre Volvo bliver, jo yngre og mere levende bliver vores modeller," siger Fredrik Arp, adm. direktør og koncerchef for Volvo Car Corporation.Volvo fylder 50 og fejrer fødselsdagen med en særlig udgave af 240-serien, som har erstattet 140-serien. Volvo 262 Coupé afsløres sene­re på året, en yderst eksklusiv model udvik­let og bygget af den velesti­merede italienske bildesigner Carrozzeria Bertone. Volvo viser sin første miljø­optimerede bil, en lille, tosædet elektrisk bil, som der blev bygget to af. At miljøet er et højt priorite­ret område for Volvo kan også ses af den kendsgerning, at de Volvo-biler, der i de sene­ste to år er solgt i Californien, er forsynet med en verdensnyhed – en trevejs katalysator med lambda sonde. Det er sidste år, bilvirk­somheden er en division i AB Volvo. Året efter træffes beslutning om at etablere et uafhængigt, men fuldt ejet dattersel­skab, Volvo Car Corporation. Der produceres 225.700 Volvo-biler i 1977.

1987
I de seneste to årtier er andelen af Herregårdsvogne steget støt, og Volvo er nu den klart dominerende producent af Herregårdsvogne i sin klasse med et årligt volumen på omkring 120.000 biler. Volvo er begyndt at montere motorerer med katalysator og lambda sonde i adskillige europæiske lande. Volvo 760, den mest eksklusive variant i 700-serien, får et facelift og en teknisk opgradering, som bl.a. omfat­ter en ny, uafhængig baghjulsophæng, Multilink. Volvo fylder 60, og det fejres ikke mindst med en bilkavalkade gennem gaderne i virk­somhedens hjemby, Göteborg. Tiderne er gode, og året sætter ny produktionsrekord – 423.800 biler.

1997
For første gang i over 40 år præsenteres en åben Volvo-model, C70 cabriolet. Det er den første åbne Volvo siden Volvo Sport i 1950'erne. En anden ny model er den firehjulstrukne V70 XC. Firehjulstræk blev introduceret i Volvo-biler året før, og V70 XC præsenteres som en robust og sportslig bil med højere frihøjde og avanceret firehjuls­træk. XC konceptet viser sig at være en vinder Volvo Cars. De bag­hjulstrukne Volvo'er, hvoraf der er tre modeller, er nu i deres sidste generation. Konceptet forsvinder helt ud af produktprogrammet året efter. Og inden for yderligere to år overtages virksomheden af Ford Motor Company. Der produceres 387.400 Volvo-biler i 1997.

2007
Volvo XC60Jubilæumsåret åb­ner i Detroit på bilud­stillin­gen, hvor den modige nye XC60 konceptbil præsenteres for ver­den. Med tanke på nogle af de tidligere årtiers Volvo-modeller er det svært af fatte, at det virkelig er en Volvo. XC60 Concept er en såkaldt cross­over model, en stil som for øjeblikket er på mode, og som viser usædvanlige linier og masser af attitude. An­dre nye produktlanceringer i løbet af 2007 er nye ud­ga­­ver Volvo V70 og XC70, som præsen­teres på biludstillingen i Geneve.
"I dag bygger vi lige så mange Volvo-biler på tre timer, som vi gjorde hele 1927. Vi har skabt omkring 15 millioner biler, siden vi startede virksomheden i april for alle disse årtier siden, og hvert eneste år bevæger vi os endnu et stort skridt fremad. Vores 2007 modeller er de meste spændende Volvo-biler, vi nogensinde har præsenteret, og mange flere er på vej. Noget, de alle har til fælles, er, at de alle viser vej hen imod en mere ungdommelig Volvo. For jo ældre Volvo bliver, jo yngre og mere levende bliver vores modeller," siger Fredrik Arp, adm. direktør og koncerchef for Volvo Car Corporation. 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.