Jubilæumsmodellen Impreza 1,5Japanske Fuji Hea­vy Industries, som produ­cerer bil­mærket Suba­ru, fejrer i år 35 års jubilæum for intro­duk­tionen af deres be­røm­te sym­metriske og per­manente 4-hjuls­træk. De første mange år kun­ne man købe bi­lerne både med og uden 4-hjuls­træk, men i de senere år har samt­lige af deres mo­deller udelukkende kunne købes med perma­nent 4-hjulstræk. Dette skyldes at Subaru me­ner at sikkerhed og køre­glæ­de altid skal have første­prioritet, og dette opnås gennem sublime køregenskaber, for det er lig med er aktiv sikkerhed.

Med 35 års jubilæet markerer Subaru også at de er verdens ældste og største producent af 4- hjulstrukne personbiler. Ikke alle danske­re har hørt meget om Subaru, og de færreste ved f.eks at Subaru producerer flere biler end både Volvo og Saab.

Hvad mange danskere til gengæld har hørt, er at Subaru er gode til rally, faktisk er de det mest vindende team siden man indførte WRC serien – World Rally Championship, med navne som Colin Mcrae, Tommy Makkinen, og senest nordmanden Petter Solberg. Bilen der køres med i WRC serien er modellen Impreza.

Familieudgaven af den berømte rallybil
For at markere 35 året for 4-hjulstrækket, eller ”symmetrical AWD” som det egentlig hedder, har den danske importør fået et begrænset parti af familieudgaven af den omtalte Impreza - en Impreza 1,5R 4- dørs.

Der er tale om en sedanmodel med en 105 HK stærk boxermotor, med samme permanente firehjulstræk som rallybilerne, så den har et enestå­ende vejgreb og stabilitet. Bilerne er udstyret med en masse komfort­udstyr: Der er el-ruder på alle 4 døre, el-justerbare spejle, fjernbetjent centrallås, RDS radio med CD afspiller og 4 højttalere, varme i forsæderne, aluminiumsfælge og ikke mindst et automatisk aircondi­tion­anlæg, der kan holde hovedet koldt i de varme sommer­måneder.

Subaru er normalt en bil i den dyrere ende, med et nærmest legen­darisk ry for at lave biler der aldrig går i stykker, hvilket da også viser sig i diverse undersøgelser, hvor Subaru altid ligger i top, senest sid­ste år, hvor årets store tyske TÜV undersøgelse kårede Subaru Fo­rester som Tysklands mest fejlfrie bil.

Den omtalte Impreza model koster normalt 249.900 kr. men 35års jubi modellen vil blive solgt for kun 199.900 kroner, så der er 50.000 kroner at spare for de hurtige, og så er det endda med metallak in­klusiv i prisen.

”Vi har haft mange kunder, der ønsker sig en personbil med fire­hjuls­træk,” udtaler den ansvarlige for Subaru i Danmark Steffen Arnt. Des­værre har startpriser mellem 250.000 og 300.000 kroner afholdt man­ge, så med en jubilæumsmodel til kr. 199.900 håber Subaru at flere kan være med. De skal nok ikke vente for længe, for Subaru har kun 150 stk. og får ikke flere, så det er om at holde sig til.