Den nye Volvo XC70 gør sig lige godt parkeret uden for  yndlingscafeen eller operaen, som på en ujævn grusvej, i vildnisset eller halvvejs nede ad en bjergside.Den helt nye Volvo XC70 – succes i raf­fineret indpakning

Da den første XC model fra Volvo Cars begav sig ud i tra­fik­ken i 1996, blev den ikke blot en umid­del­bar salgs­succes, den blev også starten på et helt nyt Cross Coun­try segment. Nu er tredje genera­tion af Volvo XC70 netop præ­­sen­teret på Biludstillingen i Geneve. Med den originale recept intakt – men nu med mere luksus og i en endnu mere raffineret indpak­ning.

  • Fortsat "crossover" succes
  • Mere luksus og endnu mere velfungerende
  • Mål på 40.000 biler om året
  • USA største marked
  • Salgsstart i september 2007

Ved debuten for godt ti år siden regnede Volvo Cars med et XC salg på omkring 15.000 biler om året. Det blev til 17.000, idet det viste sig, at især de amerikanske kunder oplevede, at de her kunne få alt det, en SUV kunne byde på, men i en ægte luksusbil med en umis­kendelig Volvo-ånd. Begrebet "crossover" var født. Volvo XC70 har bevaret sin tiltræknings­kraft lige siden, og den nuværende genera­tion nåede et salg på næsten 40.000 biler i sit bedste år.

"Vi havde et vinderkoncept lige fra starten, som vi løbende har vide­re­udviklet. Den nye XC70 er stadig robust og velfungerende, men den er endnu mere komfortabel. Og samtidig har vores design­team givet bilen et mere elegant og luksuriøst udseende," fortæller adm. direktør og kon­cern­chef for Volvo Cars, Fredrik Arp.

Perfekt til en aktiv livsstil
Den nye Volvo XC70 gør sig lige godt parkeret uden for yndlings­cafe­en eller operaen, som på en ujævn grusvej, i vildnisset eller halv­vejs nede ad en bjergside.

"XC70 er primært skabt til, at du kan nå dit bestemmelsessted. Men den har også vist, at den kan bringe dig længere end det, hvis du vil – og tør," pointerer Frederik Arp.

I Danmark forventes den nye Volvo XC70 introduceret til september, og på nuværende tidspunkt er det endelige udstyrs- og prisniveau ikke fastlagt.Ud over Volvo's kend­te fem­cylin­drede turbo­dieselmotor på 185 hk kan den nye XC70 for første gang leveres med en seks­cylindret benzin­motor – nemlig Volvo's nye 3,2 liters række sek­ser, der yder 238 hk.

I den nye model kan det elektronisk styre­de firehjulstræk fra Haldex i Sverige sup­ple­res med Volvo's Four-C aktive chassis med tre køre­ind­stillinger. Udstyr såsom Hill Descent Control og ventilerede sæder bidrager yder­ligere til at skabe en komfortabel køreoplevelse.

En amerikansk "love affair"
XC70 har fortsat størst succes i Nordamerika. Næsten halvdelen af det årlige volumen på omkring 40.000 biler forventes sendt over Atlanten, hvor USA selvfølgelig er det største enkeltmarked.

Men crossover modellen er også på vej frem i Europa, som kommer til at tegne sig for omkring 40 procent af det samlede salg. Her er det Sverige, som er det største enkeltmarked, fulgt af Storbritannien og Tyskland.

I Danmark forventes den nye Volvo XC70 introduceret til september, og på nuværende tidspunkt er det endelige udstyrs- og prisniveau ikke fastlagt.

Også i Kina
Volvo planlægger også at introducere den helt nye XC70 i Kina, som hurtigt forventes at indtage tred­jepladsen i modellens salgsstatistik. "Der er stor appetit på mere specielle biler på det hurtigt voksende kinesiske marked. Volvo XC90 er alle­rede ganske populær, og vi er overbeviste om, at den nye XC70 kommer til at spille en vigtig rolle i vores planer om hurtig salgsvækst i Kina," siger Fredrik Arp.

"Vores succesrige XC program bliver snart udvidet med den nye XC60. Med tre spændende XC-modeller kan vi nå endnu flere af det stadigt stigende antal af bilkøbere, som vil have det allerbedste fra to verdener -  velfungerende muskler og luksuriøs, behagelig per­son­bilskomfort. Og det begyndte alt sammen med XC70."

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.