Den nye Toyota Auris er nu ude hos de danske Toyota-forhandlere, som er klar til at præsentere bilens mange spændende kvaliteter.  
Næste generation af Toyotas familiebil er klar til det danske marked med nyt navn og nyt format.

Navnet er Auris - afledt af aurum, som er det latinske navn for guld.

Auris afløser Corolla 3- og 5-dørs hatch­back, som ikke bare er Toyotas men verdens til dato mest solgte bilmodel. Corolla er pro­duceret i over 32 millioner eksemplarer. Hvorfor så skifte navn, når det gamle har fungeret så overbevisende i mere end 40 år?

Fordi Auris repræsenterer et nyt udviklingstrin og en ny måde at gri­be tingene an på. Auris henvender sig til en bredere og mere for­skelligartet købergruppe. Med Auris vil Toyota tiltrække nye kun­der til det såkaldte C-segment – ikke bare købere, der kommer fra mindre biler men også bilister, der skifter fra en større bil og er vant til plads og komfort men ønsker en bil i et mere kompakt og praktisk format.

Auris er ny fra inderst til yderst. Sådan er den konstrueret og desig­net: indefra og ud. Bilen er så at sige bygget rundt om fører og pas­sagerer, og resultatet er blevet en usædvanlig rummelig kabine med komfort på et højt niveau.

Førerpladsen er rykket bagud for at skabe en perfekt kørestilling. Alligevel er sæde­af­standen blevet øget til 91 centimeter for at give rigelig plads også til bagsæde­passa­ge­rernes ben. Det delte bagsæ­de har juster­bare ryg­læn, som med en étgrebs-meka­nisme gør det muligt i et snuptag og med én hånd at fælde sædet ned i vognbun­den – uden at det er nødvendigt at fjerne nakkestøtterne.
Fører­plad­sens indretning repræsenterer nytænkning bl.a. med den broformede forbindelse mellem instrumentbræt og midterkonsol. På den er gearstangen anbragt i bekvem nærhed af rattet.

Karrosserihøjden på 1,52 meter medvirker til den behagelige rumfor­nemmelse. Det høje tag og en let hævet siddeposition gør det des­uden let at stige ind og ud af bilen.

Lydniveauet i Auris hører til blandt de laveste. Et stift karrosseri, nye hjulophæng og ekstra isolering minimerer hjulstøjen, og vindstøj er effektivt minimeret ved ”finslibning” af de aerodynamiske detaljer. Den tyste kabine giver sammen med berøringsvenlige stoffer, materi­aler, kontakter og greb en oplevelse af overlegen kvalitet.

Auris er formgivet i Toyotas ED2 designstudier i Sydfrankrig, og bilen bygges i Europa. Den nykonstruerede undervogn er sat op til kørsel under europæiske forhold og til europæisk kørestil. Med nyt, vrid­ningsstabilt karrosseri, stor sporvidde og lang akselafstand har Auris urokkelig retningsstabilitet, fast greb i kurverne og præcis og direkte styring og dermed aktiv sikkerhed på højeste niveau.

Alle varianter har det elektroniske stabilitetssystem VSC samt brem­seassistent og Traction-Control.

For den passive sik­kerhed sørger bl.a. syv airbags. Auris fik fem stjer­ner i Euro NCAPs crashtest, og den sær­lige knæairbag viste sig særdeles effektiv i forbindelse med en kollision. Fire stjerner for bør­nesikkerhed og tre for fodgæn­ger­sikkerhed understreger det gen­nem­førte sikkerheds­koncept.

Der er fire udstyrsniveauer og fem forskellige motorer at vælge imel­lem – to benzinmotorer og tre dieselmotorer. Auris 1.6 Luna med en nykonstrueret Dual VVT-i motor og 124 hk ventes at blive den mest solgte variant. Dual står for variabel styring af både indsug­nings- og udstødningsventiler, og teknikken sikrer både stor træk­kraft ved lave omdrejningstal og høj maksimaleffekt kombineret med et lavt ben­zinforbrug. Denne model kører 14,1 km/l og i varianten med den halv­automatiske gearkasse ”Multi Mode” som også har skif­tekon­tak­ter bag rattet, kører bilen 14,5 km/l.

Mindste motor er på 1.4-liter, yder 97 hk og kører 14,5 km/l. Brænd­stoffet rækker rigtig langt med den sparsommelige 1.4-liter D-4D die­selmotor, som yder 90 hk og kører 20 km/l. Med 2-liter D-4D motor og 126 hk kører Auris 17,5 km/l.

Den absolutte top­model – Auris 2.2-liter D-4D Clean Power har sit eget overdådige udstyrsniveau, Sol Sport, og dertil den bjørne­stær­ke diesel­motor med 177 he­ste­kræfter og uover­truffen ren udstød­ning. Motoren har et drej­nings­mo­ment på 400 Nm, og til at håndtere de mange kræfter har bilen en multilink-bagaksel af samme kon­struk­tion som Avensis.

Priserne begynder ved 225.834 kroner, og eksempelvis koster en 3-dørs Auris 1.6 Dual VVT-i med Luna-udstyr, som bl.a. omfatter aircon­dition, 252.239 kroner plus levering og eventuel metallak.

Auris er allerede til salg hos de danske Toyota-forhandlere, og yder­ligere informationer kan ses på www.toyota.dk.
 
annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.