Grøn nyhed fra Saab på årets inter­natio­nale bilud­stilling i Geneve:

Saab til­byder også BioPower til alle mo­deller i 9-3 serien.

På årets inter­natio­nale bilud­stilling i Geneve lancerer Saab et nyt tilbud: alle mo­deller i 9-3 serien til­bydes drift på BioPower, altså blandingen af 85 pro­cent bioethanol og 15 procent benzin, kaldet E85.

Derved udvides Saabs succesrige koncept med kørsel på BioPower – som giver ekstraordinære ydelser samtidig med reducerede udledninger af fossil CO2. 

Kørsel med BioPower giver en sidegevinst oven i det miljømæssige: 17 procent mere kraft, 10 procent højere drejningsmoment end på ren benzin.

1,8t BioPower motoren tilbydes i alle modellerne: 9-3 SportSedan, SportCombi og Convertible.

På biludstillingen de­monstrerer Saab sin førerstilling indenfor anven­delse af det vok­sende flex-fuel-segment, hvor den svenske fabrik nu tilbyder øko­ven­lige modeller på tværs af modelprogrammet.

Saab 9-5 er allerede etableret som Europas bedstsælgende flex-fuel bil – og udvi­delsen af tilbuddet til at omfatte 9-3 serien giver kun­der­ne øgede valgmuligheder. F.eks. er Saab 9-3 Convertible den eneste luksus cabrio på markedet, der tilbyder økovenlig kørsel.. 
 
”Succesen med 9-5 BioPower har opmuntret os til at udvide tilbuddet til 9-3 modelserien”, siger chefen for Saab Automobile AB, Jan Åke Jonsson. ”Nu kan vi tilbyde BioPower på tværs af modelviften”.

Saab 9-3 BioPower kommer på de nordiske markeder rimeligt snart – dog først i Danmark efter sommerferien. Desuden starter salget i Stor­britan­nien og Irland – fulgt af de andre europæiske lande senere på året.

Grøn og mere kraft­fuld

Ved at anvende turbo­ladning er Saab Bio­Power den eneste fuel-flex teknologi på markedet, der tilbyder ”grønnere” drift sam­tidig med at motoren yder flere heste og højere drejnings­moment.

Ved drift på E85 (85 pct. bioethanol og 15 procent benzin) yder den nye 1,8t motor 17 procent mere kraft – op fra 150 heste til 175 hk – og 10 procent højere drejningsmoment, nemlig 15 Newtonmeter på toppen af de tidligere 240 Nm.

Det betyder, at 9-3 SportSedan accelererer fra nul til 100 km/t på 8,4 sekunder (9,5 sekunder på benzin alene), og accelerationen fra 80 til 120 km/t sker på 13,9 sekunder (mod 15,0 sekunder på ren benzin).

E85 har et højere oktantal (104 RON) end benzin (95 RON) og Saab BioPowers turbo arbejder med højere ladetryk og bedre tændings­timing end det er muligt med benzin. Det giver mere kraft uden risiko for ujævn motorgang på grund af for tidlig tænding. En motor uden turbo kan ikke på samme måde udnytte potentialet i bioethanol brændstoffet.

Saabs 32 bit Trionic 8 motorstyringssystem kontrollerer gasgivning, tændingstimingen, brændstofindsprøjtningen, luftmængden og tur­boens ladetryk. Alt er trimmet til kørsel på E85. Eneste ændringer i alumini­umsmotoren i Saab 9-3 er installation af andre ventiler og ventilsæder. I brændstofsystemet er desuden anvendt materialer, der tåler bioetha­nolen, bl.a. tanken, pumper og slanger/rør.

Også på ren benzin

Trionic motorstyrin­gen ”måler” efter hvert besøg på en tank­sta­tion brænd­stof­kva­liteten – og justerer ind til drift på E85. Eller enhver anden kombinations­blan­ding af benzin og ethanol. Det betyder, at Saab 9-3 BioPower kan køre på ren benzin, hvis man ikke kan komme til at tanke bio­ethanol.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Bioethanol fremstilles af mange forskellige former for afgrøder fra land­bruget og biomasse, bl.a. majs, træaffald og sukkerrør. I mod­sætning til benzin forhøjer driften ikke indholdet af  CO2 i atmosfæ­ren væsentligt. CO2 er den væsentligste skadevolder til de klimatiske ændringer. Det skyldes, at udledningen af CO2 udbalanceres af den mængde CO2, der fjernes fra atmosfæren, når afgrøderne til produk­tion af ethanol dyrkes. Bioethanol sælges i Sverige og nogle andre europæiske lande som E85.

Udvidelsen af Saabs tilbud til at omfatte 9-3 viser Saabs ønske om fuldt at udnytte bioethanol som vedvarende energi til vejtransport. Og salgs­succesen med 9-5 er fastslået – den model fås med både 2,3 og 2,0 liters turbomotorer.

EU tilsigter at mindske udslippet af green house gasser, og et direk­tiv tilsiger medlemsstaterne at øge anvendelsen af flex-fuel til 5,75 procent i 2010.

EU har også planer om at fremme, at landene i fremtiden vil kræve ingen eller lavere skatter i forbindelse med kørsel på BioPower.

650 tanke i Sverige

I Sverige, hvor Saab 9-5 BioPower er topsælger blandt de miljøven­lige biler, findes nu 650 tanke med E85 og tallet er stigende. Målet er 800 tanke i 2008 – dækkende hver fjerde tankstation.

Andre europæiske lande følger Sverige. Således fås E85 i Tyskland, Storbritannien, Irland, Schweiz, Holland og Belgien. Frankrig følger med en målsætning om at nå 500 pumper allerede i år. Med støt voksende adgang til flex-fuel i USA synes bioethanol det stærkest voksende alternative brændstof.