GM opfinder bilen - en gang til, helt for­fra: Sequel er bedre, rene­re og bruger ikke ben­zin.

General Motors har præsenteret en kør­bar version af Sequel, som er den mest tekno­logisk avan­cerede bil, der nogensinde er byg­get. GM-projektet Sequel skal tilbyde verden en renere bil, der ikke er afhæn­gig af olie og benzin – og som desuden er bedre på næsten alle om­råder.

– General Motors beviser nu, at avanceret teknologi kan fjerne bilen fra miljødebatten og samtidig vores afhængighed af benzin.  Med Sequel demonstrerer vi, at vores vision for fremtidens bil er forankret i virkelig­heden og bygger på vedvarende energi, konstaterer Larry Burns, GM Vice President for forskning og udvikling samt strategisk planlægning.

Sequel blev introduceret i 2005 på biludstillingen i Detroit. Det er den første bil i verden, hvor man med held har integreret et brintdrevet brændselscellesystem med en bred vifte af avan­cerede tekno­logier – som f.eks.  elektrisk styre­tøj (drive-by-wire), elmotorer i hjulnavet, litium­batterier og en alumi­ni­umsstruktur som giver bilen en lav vægt.

Bilen drives af brint, fremstillet ved hjælp af grønne metoder – og udstødningen består af ren vanddamp.

– Sequel indebærer en funda­mental foran­dring sammenlignet med dagens biler. GM har skabt en ny type bil, som kommer til at tiltrække kunderne og føre til, at man bruger bilen som et ”grønt” transport­middel. Sequel er bedre på næsten alle områder: den er hurtigere, ligger bedre på vejen, den er nemmere at håndtere og enklere at bygge, samtidig med at den er sikker og kun efterlader vanddampe, siger Larry Burns.

Sammenlignet med andre brænd­selscelle­biler har Sequel en enestå­ende række­vidde på om­kring 500 kilo­meter mellem op­fyld­ningerne og den har desuden flotte præstationstal: 
acce­leration fra 0 til 100 km/t tager kun 10 sekunder. Sequel tilbyder alle bekvem­meligheder, som hører sig til i en luksus-crossover bil til fem personer, og den har også en imponerende formgivning, rumme­ligt indre og en avanceret opbygning med både karosseri og grund­liggende struktur i aluminium – og bilen kommer til at klare alle kom­mende aktuelle sikkerhedskrav.

Andre fordele er:
- Suveræne køreegenskaber i sne, is eller dårligt terræn
- 70 procent højere drejningsmoment giver suveræn acceleration
- Kortere bremselængder
- Kan kommunikere med andre køretøjer om trafiksituationen

– For fire år siden fik vi en ”hjemmeopgave” af vores øverste chef, Rick Wagoner: Vi skulle opfinde bilen igen. Fra begyndelsen. Med Sequel har vi løst den opgave! Vi har fundet den nye DNA for biler, som vil vise sig at være livskraftige mange år frem i tiden, siger Larry Burns.

 

Tekniske data: GM Sequel
Generelt: 
Biltype: Firehjulsdreven crossover med brændselscelle og drive-by-wire teknik                                                            
Chassis: Aluminiumramme
Karosseri: Aluminiumkarosse med integreret rammestruktur i aluminium                                                      
Sæder: 4 eller 5
Mål/vægt (mm/kilo)
Akselafstand: 3 040
Længde: 4 994
Bredde: 1 966
Højde: 1 697
Tjenestevægt:  2 170
Brændstofsystem
Tanke: 3 højtryks brinttanke i kulfiber 
Arbejdstryk (psi/bar): 10     
Tankkapacitet (kg): 8
Brændselsceller
Effekt (kW): 73
Batterisystem
Type: Litium höjeffektbatterier
Effekt (kW): 65
Elmotorer
Forhjulstrækket: 3-fase asynkron elmotor med integreret styrelektronik og planetveksel                                                       
Effekt (kW): 65
Drejningsmoment (Nm): 2 350
Udveksling: 10,95:1
Baghjulsdriften: To 3-fase permanent magnet-synkron motorer med direkte drev i hjulnavene                                               
Effekt (kW): 2 x 25
Drejningsmoment (Nm): 2 x 800
Udveksling: 01:01
Total maksimaleffekt (kW): 115
Totalt drejningsmoment (Nm): 3 950
Præstationer
Acceleration 0 -100 km/t (sek): < 10
Topfart (km/t): 145
Rækkevidde (km): 480