Den nye Honda Civic Type R - Racer­fornem­melse og komfort.
Den nye sporty Civic Type R står klar på startlinjen.

Den nye 3-dørs Civic Type R er klar til at erobre nye entusiaster og til at opnå samme kultstatus som den tidligere generation. Den nye Civic Type R kommer på markedet i løbet af foråret 2007.

• Superacceleration: fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder.
• Unik kombination af racerfornemmelse, ydelse, komfort og plads.
• 3-dørs chassis med selvsikkert design.
• Specieldesignet interiør for maksimal køreoplevelse.
• Opdateret og forbedret 2,0-liters DOHC i-VTEC motor.
• Et mere stabilt karosseri og finjusteret chassis.
• To versioner: Civic Type R, Civic Type R Plus

Forbedret 2,0-liters DOHC i-VTEC
Civic Type R har tidligere været populær på grund af sin gode motor og store ydeevne. Den nye Civic Type R er udstyret med en opdate­ret 2,0-liters DOHC i-VTEC motor. Motoren i den nye Civic Type R er forbedret og tilbyder kortere responstid takket være en ny balance­aksel og et ”drive-by-wire” gasspjæld. Maksimal kraft på 201 Hk opnås nu ved 7.800 o/m, (tidligere 200 Hk ved 7.400 o/m).

Man har ikke blot for­bedret motorens re­sponstid, men også aero­dynamik­ken. Dette bidrager til, at den nye 3-dørs Honda Civic Type R tilbyder en endnu større køre­oplevelse end forgæn­geren. Bilens topydel­se ligger på samme fine niveau som tidligere: 0–100 km / h på 6,6 sekunder og en top­hastighed på 235 km / t. En ændret gea­ring kompenserer for en lille stigning i bilens køreklare vægt.

Motoren i den nye Honda Civic Type R er stadig baseret på Hondas fremgangsrige koncept med VTEC (variable ventiltider og -løft) samt VTC (variabel knastakselteknologi). Man har bibeholdt dens heftige natur med høje omdrejningstal, men overgangen til VTEC sker alle­rede ved 5.400 o/m og fortsætter helt op til det maksimale antal om­drejninger på 8.000 o/m. Ved siden af det digitale speedometer er der nu monteret en ny i-VTEC-måler, der lyser inden for dette om­drejningsinterval.

Chassis til en bil med høj ydelse
Chassiset til den nye 5-dørs Civic har været meget omtalt og er blevet rost for sin gode balance. Samme chassis udgør også funda­mentet i 3-dørsmodellerne og er en fortrinlig platform for en bil med en høj ydelse.

Hjulophænget i Civic Type R er en videreudviklet samt finjusteret for at bidrage til bedre chassisdynamik og en mere sporty profil. Type R har 20 mm bredere sporvidde end 5-dørsmodellerne, og dæmpning, lejeskåle og affjedring er udviklet specielt til Civic Type R.

225/40/R 18” dæk sik­rer et endnu bedre vejgreb, mens en 15 mm sænkning af under­vognen reducerer risikoen for uønskede bevæ­gel­ser i karos­seriet. Brændstoftanken er placeret centralt under kabine­gulvet, hvilket sænker tyngdepunktet yderligere og reducerer karos­seriets træg­hed. For at give føreren maksimal kontrol, har den nye Civic Type R en mere fast styring, hurtigere ratudslag samt forstær­ket tandstangs ophæng, hvilket giver knivskarp respons.

Endnu mere stabilt karosseri Civic 5d har allerede et af de stiveste karosserier i C-segmentet, og nu har man yderligere forbedret ka­ros­seriet på Type R. Karosseriet er vigtigt for den dynamiske respons i chassiset. Man har forstærket den nederste tværvange lige foran brændstoftanken samt de forreste ophængsanordninger, og foran motoren sikrer tværvangen ekstra stabilitet. Stabiliteten og respons­tiden ar blandt de bedste i klassen samtidig med, at dæmpningen er specielt udviklet for at sikre bedst mulige kørekomfort.

Racerinspireret design
Den nye Civic Type R har uden tvivl et dristigt og beslutsomt udse­ende. Den racerinspirerede karakter understreges af det aerody­na­miske og aggressivt kileformede karosseri, at man har sænket undervognen
med 15 mm (sammenlignet med Civic 5d), samt at 18” aluminiumhjul indgår som standardudstyr. Den lavtsiddende frontspoiler har større luftindtag samt trekantede tågelygter – en form, der afspejler de store udstødningsrør. På bagklappen er der monteret en større spoi­ler end på 5 dørs modellerne, spoileren er lakeret i bilens farve.
Andre typiske træk er bevidst diskrete: Logoet for Type R findes på bremskaliberne ved forhjulene, og glaspanelgitteret fra Type S er udskiftet med et gitter med et rødt Honda-emblem.

Interiør og udstyr for maksimal køreglæde
Hele interiørets udformning tager udgangspunkt i, at Civic Type R står for køreglæde. Foran sidder man som støbt i skåleformede sæ­der af syntetisk ruskind med røde sædehynder, mens bagsædet er holdt i samme farveskala. Det yderst effektivt udformede fører­miljø med det stilfulde instrumentbræt og konceptet ”Dual Link”, der findes i resten af Civic-familien, findes naturligvis også i Type R. In­strumen­teringen er gjort endnu sejere med rød belysning, der tæn­des på en metalkontakt ved siden af målerdisplayet. Føreren holder om et rat klædt i sort, perforeret læder med røde stikninger og et Honda-em­blem i midten. Den mat­chende gearstang har samme røde stikninger på sort bund. Som et ekstra ”touch” har man place­ret en plakette med bilens serienummer lige foran gearstangen.

Interiøret i Civic Type R er baseret på samme udformning som Civic 5d og tilbyder altså virkelig god plads til passagererne. Det unikke koncept med centralt placeret brændstof under forsædet, giver et lavt, plant gulv bagi. Med bagsædet klappet ned får man et impone­rende bagage­rum. Den samlede lagringskapacitet bag forsædet er på ikke mindre end 1.352 liter. Takket være bagsædets særlige ud­formning kan ryg­lænene nemt og hurtigt klappes ned. Hvis ryglænet flyttes frem og klappes ned, får man en helt plan lastflade. Dele af bagagepladsen kan også udvides, eftersom bagsædet kan deles asymmetrisk (60/40). Takket være en enkel konstruktion, er det let at stille sæder­ne tilbage til deres oprindelige stilling. Under gulvet i bagagedelen er der endnu en lagringsplads på 70 liter – et perfekt sted til ting, der ikke anvendes så ofte, men som man altid bør have ved hånden.

Honda Civic Type R er fuldt udstyret både hvad angår komfort og sikkerhed.

Dette omfatter airbags foran og i siderne, sideairbaggardiner, 18" Alu, Recaro sæder, IMS (instant mobillity system). Honda Civic Type R Plus er ydermere udstyret med Xenon-lygter samt vinduesviskere med regnsensor, fartpilot, tågelygter, audioanlæg og et Dual-Zone klimaanlæg. Ydermere kan info omkring lancering og priser oplyses:

Lancering maj 2007  - Priser: 

Civic Type R kr. 349.950,-

Civic Type R Plus kr. 395.950,-