GMs konceptmodel drives med elektricitet, enten direkte opladet fra stikkontakten eller ved hjælp af en benzin- eller dieselmotor, brint eller solceller. Bilen er 4-dørs med bagdør, forhjulstrukket og med motorkraft på cirka 160 hk. Acceleration fra nul til 100 sker på 8-8,5 sekunder. Topfarten er 192 km/t. Her præsenteres bilen af GMs viceformand, Robert A. Lutz.Ny elbil fra GM gør besøg på benzin­tan­ken næsten over­flø­dige.

Konceptbilen Volt fremføres hoved­sage­lig ved elek­tri­citet.

General Motors har netop løftet sløret for den seneste bil­mo­del, der skal gøre vej­trans­port uafhæn­gig af benzin og olie. Kon­cept­modellen Volt skal køre på elektricitet og kan oplades i løbet af seks timer. Det kan ske i løbet af arbejdsdagen eller om nat­ten. Og så kan den oplade sig selv – ved hjælp af en lille benzin­motor.

Så hvis man bor maksimalt 50 kilometer fra sit arbejde og oplader bilens batterier om natten fra stikkontakten, ville man aldrig have behov for at køre ind på en benzintank.

Konceptbilen Chevrolet Volt kan klare over 60 kilometer alene på strøm i bytrafik. Når batteriet er udmattet, sørger en 1-liters 3-cylin­dret turbo­motor for at genoplade batteriet ved at køre med fast mo­torom­drej­ningstal. 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Brændstoføkonomien ved dagligt brug på 100 km og opladning i nat­tetimerne svarer til (beregnet) 62,5 kilometer pr. liter, oplyste GM Vice Chairman Robert A. Lutz, da han afslørede bilen på dette års interna­tionale biludstilling i Detroit.

Og skulle det så ske, at ejeren glemte opladningen eller kørte på ferie langt væk – og derfor måtte lade motoren være kilde til elektri­citeten - er forbruget alligevel så økonomisk som 21,2 kilometer pr. liter, oplyste Bob Lutz. I det tilfælde ville bilen have en aktionsradius på 1.030 kilometer – det er mere end dobbelt så langt som andre mere traditionelle biler.

Desuden er Chevrolet Volt konstrueret til at køre på E85 – en blan­ding af benzin og 85 pct. ethanol, kaldet BioPower.

Flere drivmidler

På biludstillingen i Detroit viser GM også en udgave af Volt med brintdrift via brændselsceller – og i fremtiden vil man måske se bilens elkraft blive fremstillet af en dieselmotor – der kører på biodiesel.

GM kalder dette system E-flex – og det kan således frembringe strøm fra benzin, ethanol, biodiesel eller brint. Chevrolet Volt er første udgave med dette nye system
Filosofien er, at elproduktionen kan ske på mangfoldige måder. I Bra­silien vil man f.eks. bruge 100 procent ethanol, en kunde i Shanghai bruger måske solenergi – og en svensker får sin biodiesel fra træ­rester.

Det samme chassis bruges til opbygning af bilen, uanset kraftkilden. Volt er den første GM bil, der er designet omkring E-flex systemet. Designerne valgte en lille bil med appel til mange – og designteams på begge sider af Atlanten medvirkede i designprocessen.

Volt er den type bil, som både har kræfter til bjergkørsel, har en lang rækkevidde og plads til passagererne og deres pakkenelliker. Desig­nerne har lagt vægt på, at det ikke er en kedelig forsøgsmodel, men en ægte amerikansk Chevrolet – med et særdeles sporty look. 

Men Volt er et koncept. Det nødvendige lithium-ion batteri findes endnu ikke. Det ventes i produktion om få år, i 2010 eller 2012. Batteriudviklingen sker imidlertid med raske skridt. GM videreudvikler derfor E-flex systemet, så GM er klar til produktion, så snart det rigtige batteri er klart.