Som den netop introducerede Volvo C30 er Volvo XC60 projektet rettet mod en udvalgt målgruppe, der stiller særlige krav til design, varemærkets værdier og high-tech løsninger, når de vælger livsstilsprodukter.Med en fornem kom­bi­nation af XC'ens umis­kende­lige, mus­kuløse alsidighed og coupé­ens sports­lige udstråling bliver Vol­vo XC60 midtpunk­tet på Detroit Motor Show i begyndelsen af januar 2007.

"Man kan næsten sige, at denne bil kan blive C30 ejerens næste bil. På samme tid sportslig, spæn­dende og ikke mindre velkørende. Konceptbilen er en god indikation på, hvordan den ''rigtige'' XC60 kommer til at se ud," siger Fredrik Arp, direktør og koncernchef for Volvo Cars.

Som den netop introducerede Volvo C30 er Volvo XC60 projektet rettet mod en udvalgt målgruppe, der stiller særlige krav til design, varemærkets værdier og high-tech løsninger, når de vælger livsstilsprodukter.Det forventes, at den nye Volvo XC60 vil være fremme hos Volvo-forhandlerne i begyn­delsen af 2009. 

Konceptbilen viser, at Volvo Cars XC60 projek­tet er klar til at udfor­dre konkur­ren­ter­ne i det seg­ment, der for øjeblikket er det hurtigst voksende i bilverdenen – klassen for små luksus SUV'er. 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


I dag findes der kun en håndfuld modeller i denne klasse, men inden for de næste få år vil køberne få mindst 10 biler af denne type at vælge imellem.

Mellem 2007 og 2009 forventes klassens salgstal at stige med 75 procent til 443.000 biler.
"Der er et stort potentiale her, og konceptbilen viser, at vi både kan og tør være endnu mere sportslige og dynamiske og samtidig bevare vores solide førerposition på sikkerhedsområdet. Den teknologiske løsning, der skal hindre  kollisioner ved lav hastighed, repræsenterer her et vigtigt gennembrud på sikkerhedsområdet. Vi kalder systemet for City Safety," forklarer Fredrik Arp.

City Safety
Som den netop introducerede Volvo C30 er Volvo XC60 projektet rettet mod en udvalgt målgruppe, der stiller særlige krav til design, varemærkets værdier og high-tech løsninger, når de vælger livsstilsprodukter.Hvis bilen foran plud­se­lig bremser, og City Safety for­nemmer, at der er risiko for en kollision, forbereder systemet bremserne til at hjælpe føreren med at undgå et uheld. Hvis systemet imidlertid fornemmer, at en kollision er uundgåelig, bremser bilen automatisk.

City Safety er aktivt op til 30 km/timen. Hvis den relative forskel i hastighed  mellem de to køretøjer er under 15 km/timen, kan syste­met hjælpe føreren med helt at undgå kollisionen. Mellem 15 og 30 km/timen rettes fokus i stedet mod at mindske hastigheden mest muligt inden sammenstødet.

Målgruppe med høje krav til sikkerhed
Som den netop introducerede Volvo C30 er Volvo XC60 projektet rettet mod en udvalgt målgruppe, der stiller særlige krav til design, varemærkets værdier og high-tech løsninger, når de vælger livsstils­produkter.

Man kan næsten sige, at der er tale om forbrugere, som betragter mikrochippen som et naturligt supplement til deres morgenmad. For­brugere, som er vokset op i en æra, hvor elektroniske produkter har undergået en næsten utrolig udvikling – og hvor hver fødselsdag har indbragt endnu flere elektroniske muligheder i endnu mindre gave­pakker.

Denne generation søger hele tiden de allernyeste påfund, og som gruppe betragtet får de større og større indflydelse og købe­kraft. Når det gælder valg af bil, indtager disse forbru­gere samme holdning som til andre produk­ter: Den skal helst kunne imøde­komme alle deres behov i en attrak­tiv og smart indpakning.

Velkørende og muskuløs forneden – elegant foroven
Ud fra et designsynspunkt er XC60 Concept en modig nyhed. En blanding af det  bedste fra to karakteristiske og dynamiske biltyper. Nederst pumper de umiskendelige og kraftige XC muskler bilen op og giver den en karakteristisk udstråling. Over hoftelinien fører de ele­gante linier tankerne hen mod en coupés sportslige profil og udstrå­ling.

XC60 Concept har et interiørdesign, som er mindst lige så modigt som eksteriøret. Det gælder specielt instrumentpanelet, midterkon­sollen og de slanke, visuelt fritsvævende for- og bagsæder.

Som den netop introducerede Volvo C30 er Volvo XC60 projektet rettet mod en udvalgt målgruppe, der stiller særlige krav til design, varemærkets værdier og high-tech løsninger, når de vælger livsstilsprodukter."Konceptbilen giver ikke alene en god indikation af, hvordan XC60 kommer til at se ud. Den giver også et indtryk af linierne i fremtidige Volvo-modeller. Med et mere skulpturelt udseende bliver vores biler mere udadvendte i deres visuelle udstråling. Hvis man siger, at man i dag kan genkende en Volvo på halvtreds meters afstand, ønsker jeg at nå dertil, hvor man omgående kan genkende den på den dobbelte afstand," forklarer Steve Mattin, designdirektør hos Volvo Cars.

På markedet i begyndelsen af 2009
Med XC60 Concept offentliggør Volvo Cars, at XC familien, som i øjeblikket består af XC70 og XC90, står over for en udvidelse i be­gyndelsen af 2009. Som de to hidtidige biler i XC programmet er Volvo XC60 baseret på personbils- teknologi, hvilket gør det muligt at kombinere dens robusthed med dynamiske og inspirerende køreegenskaber.

"Jeg vil gerne understrege, at med XC60 projektet, såvel som med C30, retter vi os mere mod en livsstil end mod en aldersgruppe. Vi udvider vores modelprogram for primært at tiltrække kunder med en aktiv, bypræget livsstil. XC60 bliver lige så vigtig som C30 for den salgs­fremgang, vi arbejder efter," konkluderer Fredrik Arp.