Ud fra et designmæssigt synspunkt er XC60 Concept en modig og emotionel nyskabelse. XC60 Concept er i høj grad en bil rettet mod fremtiden. Ikke alene giver den om­ver­denen en idé om, hvordan den næste XC model fra Volvo Cars kom­mer til at se ud. Den er også fyldt med design­nyheder og præ­sen­te­rer ad­skil­lige de­sign­de­tal­jer, som vi vil se mere til i frem­tidige Volvo'er.

Volvo Cars design­direktør Steve Mattin og hans team har designet XC60 Concept med et klart defineret mål for øje. "I de seneste år har vi med held lagt vægt på en skandinavisk stil, hvor prestigen bygger på tidløs, funktionel elegance. Nu løfter vi vores design dna til et nyt niveau ved helt bog­staveligt at pumpe vores bilers visuelle volumen op," siger Steve Mattin. 

Han tilføjer: "Med mere udtryksfulde og emotionelle former vil den virke som en magnet på beskuerens øjne. Hvis man siger, at man i dag kan genkende en Volvo på halvtreds meters afstand, vil jeg gerne opnå, at man i fremtiden nemt vil kunne genkende den fra den dobbelte afstand".

Ud fra et design­mæs­sigt synspunkt er XC60 Concept en modig og emotionel nyska­belse. Dens iøjnefaldende ''Tin Bronze'' farve under­streger det aller­bedste fra to dyna­miske biltyper.

"Nederst løfter umis­kendelige og kraftige XC muskler bilen og giver den en funktionel udstråling med stor frihøjde og store hjul. Over hoftelinien leder de markante linier tankerne hen mod den sportslige profil af en elegant og sexet coupé," mener Steve Mattin.

Større logo på kølergrillen
Det klassiske Volvo-logo – jernmærket - blev genindført på Volvo's biler for et par år siden. Nu er det gjort større, så det yderligere un­derstreger varemærkets image. Det store jernmærke, som er place­ret i den trapez­formede grill, sender et klart signal om, at fremtiden står for døren. De nye positionslys på hver sin side af grillen er lige­ledes en del af den nye Volvo-generations dna. Beskyttelses­pane­lerne for og bag er integrerede, så de giver et elegant og klart signal om, at der her primært er tale om en crossover med udtalte on-road egenskaber.

De skulpturelle former, der er en så vigtig del af Steve Mattin's frem­tidige designsprog, er særlig udtalte, når man beskuer XC60 Concept fra siden.

De store 20 tom­mer hjul, de markante hjulkasser og sidebe­skyt­tel­sespanelerne i alumini­um, er med til at understrege den muskuløse XC fornem­melse i bi­lens neder­ste del, mens rudernes elegante profil og den dramati­ske taglinie giver  bilens øverste del den sportslige udstråling, som ka­rak­teriserer coupéen.

Nyt design af bagklappen
"På bilens bagparti giver de udtryksfulde former yderligere et vink om den retning, vores designsprog bevæger sig i. De høje baglygters konturer fremhæver de muskulære skuldre, og bagklappens trapez­form er en videreudvikling af glasbagklappen i Volvo C30," forklarer Steve Mattin.

Bagklappens design er endnu en smart nyhed. Den nederste del bevæger sig ud  og op over den øverste del. Det giver mulighed for en åbning, der er stor nok til at lægge små genstande ind i bagage­rummet, uden at man behøver åbne hele bagklappen. Bagklappen kan selvfølgelig også åbnes helt, og et tredje alternativ er alene at åbne den øverste del.

En anden spændende nyhed er det mørke panel på bagklappens nederste del. Når man kigger ud indefra, er det gennemsigtigt, således at det bliver lettere for føreren at se området bag bilen.

Taget er også gennemsigtigt med mørktonet glas monteret på toppen af en Y-formet, bærende struktur.
Større mellemrum mellem Volvo-bogstaverne på bagklappen har gjort navnetrækket mere synligt. Også dette er en ny detalje, som vil blive videreført i hele modelprogrammet for at fremhæve mærkets image.

Elegant, high-tech interiør
Interiøret i XC60 Concept er mindst lige så modigt som eksteriøret. Det gælder særligt instrumentpanelet og den fritstående midterkon­sol samt de smalle, visuelt fritsvævende for- og bagsæder.

Interiøret domineres af en elegant kombination af læder og alumini­um. Den øverste del af kabinen er holdt i lyse, skandinaviske farver, som står i kontrast til den nederste dels mørke, espressobrune nuancer.

Steve Mattin's team har haft mange overvejelser om lyset i kabinen. Målet var på samme tid at skabe funktionelle områder med lys og områder med mere stemningsfyldt belysning, som understreger den moderne ånd i XC60 Concept.

Elegant førerplads
Førerens vigtigste instrument minder om en humlebi i form af et rundt, analogt speedometer, der som midtpunkt flankeres af to digi­tale "vinger" med displayskærme til de øvrige informationer.

Instrumentpanelet og det nye rat harmonerer med den næsten ikoniske, fritsvævende midterkonsol, som er vinklet i førerens ret­ning. Den er endnu slankere end i dagens produktionsmodeller, og derved frigøres yderligere opbevaringsplads bag konsollen.

"Den hvide, iPod-inspirerede overflade er næsten som en glat sne­flade, omgivet af en metalramme, som understreger den asymme­triske form. Kontakter og kontrolknapper er fuldt integrerede i overfladen, og den "usynlige" skærm til information og navigation dukker kun op, hvis man tænder for den. Efter en meget spektakulær sekvens projiceres skærmbilledet på bagfra, hvilket gør midterkon­sollen til en af interiørets største innovationer," siger Steve Mattin.

Den unikke gearvælger indeholder ligeledes en nyskabelse i form af en trinløs kontrolenhed af samme type som på en lydteknikers mixer­pult.

Smalle sæder
Volvo Cars er verdenskendt for komfortable og ergonomisk desig­nede sæder. I XC60 Concept er de forfinede yderligere med smalle, asymmetriske linier, som giver større komfort, særlig når man stiger ind og ud af bilen. De lyse sæder synes at svæve over det mørke gulv.

Alle sæder har integrerede sikkerhedsseler. Nakkestøtter og ryglæn på både for- og bagsæder, har en fordybning til hestehalen. En detalje, der blev præsenteret for et par år siden i Volvo YCC (Your Concept Car), og i XC60 Concept er fordybningen forlænget hele vejen ned, så den samtidig forbedrer ventilationen og giver bedre udsyn bagud

"Hvis man drejer hovedet, kan man se hele vejen gennem fører­sædet, gennem bagsædets ryglæn og gennem det gennemsigtige panel ved bagklappens nederste hjørne. Dette forbedrer sikkerhe­den i en biltype, hvis højde ellers kan begrænse udsynet bagud," forklarer Steve Mattin.

I forbindelse med hestehale-fordybningen i de bageste ryglæn er der monteret  samme type fastgøringsbeslag som i bagagerumsgulvet. Det giver en række muligheder for at anvende tilbehør eller befæ­stige forskellige bagagetyper. I bagagerummet vises det specielt designet XC60 Concept bagagesæt.

Et løfte om hvad fremtiden bringer
"XC60 indeholder en række nyheder, som indikerer, hvordan vores biler kommer til at se ud om nogle få år. Tiden er nu inde til en gang for alle at glemme alt om firkantede Volvo'er. I stedet vil vi gøre vores skandinaviske designarv mere følelsesbetonet og synlig ved hjælp af nye spændende former og nye innovative detaljer," siger Steve Mattin.